تاثیر موبیلیزاسیون درجه 1 در درد ناشی از استئوآرتریت زانو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استئوآرتریت زانو یکی از شایع ترین و محدودکننده ترین بیماری های بشر می باشد. از حرکات کمکی غیر فعال ریتمیک موبیلیزاسیون در درمان این بیماری می توان استفاده کرد. در این مطالعه تاثیر موبیلیزاسیون درجه یک در کاهش درد آرتروز زانو بررسی شده است.
مواد و روش کار
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی یکسوکور با روش نمونه گیری تصادفی می باشد. 30 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه فیزیوتراپی مس سرچشمه در سال 1386 با تشخیص استئوآرتریت به طور تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت موبیلیزاسیون + تمرین درمانی، گروه دوم: تمرین درمانی و گروه سوم: موبیلیزاسیون قرار گرفتند. به علاوه، اولتراسوند با شدت کمتر از W/Cm2 2/0 به عنوان فریب دهنده (Placebo) برای همه گروه ها استفاده شد. مدت درمان، 10 جلسه طی 3 هفته بود. ابزار ارزیابی درد در این مطالعه، پرسشنامه WOMAC (نوع لیکرت) بوده و ارزیابی قبل و بعد از درمان و یک هفته بعد از اتمام دوره درمان انجام شد. از آزمون های Friedman، Kruskal-Wallis و Wilcoxon جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
مقایسه درد قبل و بعد از درمان در گروه های 1 (010/0 P=) و 3 (040/0 P=) تغییرات معنی داری را نشان داد اما این تغییرات در گروه 2 معنی دار نبود (135/0 P=). تفاوت درد در جلسه پیگیری نسبت به قبل از درمان تنها در گروه 1 معنی دار بود (007/0 P=). تغییرات درد بعد و قبل از درمان (504/0 P=)و در جلسه پیگیری نسبت به قبل از درمان بین سه گروه تفاوت معنی داری نشان نداد (18/0= P).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که موبیلیزاسیون درجه 1 درد استئوآرتریت زانو را کاهش می دهد. در صورتی که از تمرین درمانی در کنار موبیلیزاسیون استفاده نماییم تاثیر درمان حداقل برای مدت یک هفته ادامه خواهد یافت
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p690052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!