بررسی شیوع سزارین بر حسب شاخص توده ی بدنی در زایشگاه مهدیه ی شهر بم، در سال 1385-1384

پیام:
چکیده:
بررسی شیوع سزارین بر حسب شاخص توده ی بدنی در زایشگاه مهدیه ی شهر بم، در سال 1385-1384 لاله سلیمانی زاده1، فرزانه سلیمانی زاده2، مریم عسکری زاده ماهانی3، نیلوفر ظفرنیا3، مصطفی جوادی4 1مربی پرستاری، دانشکده ی پرستاری بم، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. 2کارشناس پرستاری، وزارت بهداشت- درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران. 3کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده ی پرستاری بم، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. 4دانشجوی دکتری پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران.
چکیده
زمینه و هدف
وزن غیرطبیعی مادر می تواند در بهداشت باروری مؤثر باشد. برخی از شاخص های توده ی بدنی مادر نیز نقش مهمی در بروز عوارض بارداری و تولد نوزاد با وزن بالا و افزایش میزان سزارین دارند. بنابراین عوارضی از قبیل عفونت شدید، خونریزی، حملات ترومبوآمبولی و پنومونی استنشاقی در زنان حامله ای که سزارین می شوند، بیشتر است. هدف از مراقبت های قبل از زایمان، تولد نوزاد سالم می باشد، هم چنین وزن طبیعی مادر از شرایط بهداشت دوران بارداری محسوب می گردد. لذا این بررسی به منظور تعیین شیوع سزارین بر حسب شاخص توده ی بدنی مادر در زنان باردار مراجعه کننده به زایشگاه مهدیه ی شهر بم، در سال 1384 انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه، به صورت توصیفی- مقطعی بر روی 294 زن حامله در سه گروه؛ کم وزن (n=111)، وزن طبیعی (n=145) و سنگین وزن (n=38) انجام گردید. تمامی زنان خواستار زایمان طبیعی بودند و هیچ کدام بدون اندیکاسیون تحت عمل سزارین قرار نگرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای که در سه بخش تنظیم شده بود، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی و آزمون مجذور کای و آنالیز واریانس به کار برده شد، و 05/0P تفاوت معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
در این بررسی میزان سزارین در زنان چاق 9/28%، زنان با وزن طبیعی 2/15% و کم وزن 5/4% بوده است که تفاوت معنی داری را بین این سه گروه نشان می داد. گروه سنگین وزن بیشترین میانگین سن مادر را در مقایسه با گروه کم وزن و طبیعی داشتند. میانگین وزن نوزادان در گروه سنگین وزن به طور معنی داری بیش از گروه زنان با وزن طبیعی و کم وزن بود، ولی میانگین نمرات آپگار دقایق اول و پنجم در این گروه کمتر گزارش گردید.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این تحقیق، توصیه می گردد زنان چاق قبل از حاملگی، برای رسیدن به وزن مناسب مورد مشاوره قرار گیرند، و در دوران بارداری نیز در زمینه ی یک رژیم غذایی مناسب و سطح فعالیتی لازم مشاوره شوند؛ تا بتوان با یک برنامه ریزی صحیح و آموزش کافی دوران بارداری به زنان، نتایج حاملگی موفقی را حاصل نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p691292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!