بررسی عوامل مرتبط با آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی در مواجه با علائم بالینی منجر به بستری آنها در بیمارستانهای شهر ارومیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
سالانه 17-15 میلیون نفر در اثر بیماری های قلبی در جهان می میرند. درکشور ما حدود 70 درصد مرگها ناشی از سکته قلبی است. علائم بالینی اولیه حمله حاد سکته قلبی متعدد می باشد و هر کس با توجه به میزان آگاهی که از این علائم دارد آنها را تفسیر و برای رفع آنها اقدام می کند. به همین دلیل پژوهشگر بر آن شد تا تحقیقی با هدف بررسی عوامل مرتبط با آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی در مواجه با علائم بالینی منجر به بستری آنها در بیمارستانهای شهر ارومیه انجام دهد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر تحقیقی توصیفی زمینه ای و تحلیلی بوده که از میان 148 نفر از بیماران بستری با تشخیص سکته حاد قلبی در بیمارستانهای شهر ارومیه با روش نمونه گیری در دسترس انجام گردیده است. ابزار گردآوری داه ها پرسشنامه ای چند قسمتی مشتمل بر مشخصات دموگرافیک واحد های مورد پژوهش و علائم کلینیکی مرتبط باسکته حاد قلبی – میزان آگاهی نمونه های مورد پژوهش از علائم کلینیکی مرتبط با سکته حاد قلبی و عملکرد بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی در مواجه با علائم کلینیکی مرتبط با قلب به صورت یک سوال باز مشخص شده است. پرسشنامه تنظیمی پس از تعیین روایی و پایایی تایید گردید.و بعد ازکسب اجازه از مسئولان بیمارستان در اختیار بیماران قرار گرفت.
یافته ها
اکثریت نمونه های پژوهش را آقایان، متاهل، باسواد و در گروه سنی با میانگین بالای 50 سال در آمد ماهانه 2750000 ریال، دارای 5 فرزند که اکثرا داروهای قلبی و دیابتی و گوارشی مصرف می کردند تشکیل داده اند. در ارتباط با سواد و مدت زمان صرف شده برای مراجعه به پزشک (018/0>p)، تجربه حمله قلبی و سن (0=P) و تجربه حمله قلبی با بیماری های همراهی که قابل کنترل می باشند، رابطه معنی داری مشاهده گردید(03/0>P).اکثریت نمونه ها (1/79%)در مورد علائم اولیه حملات قلبی اطلاعی نداشته اند. (49/51%) اولین مراجعه خود را جهت گرفتن درمان پزشک عمومی اعلام کرده اند. اکثریت نمونه ها در ابتدای حمله تعریق(4/78%) و درد سینه (7/77%) داشته اندو علائم حمله در صبح و شب اتفاق افتاده بود و میانگین اتلاف وقت جهت گرفتن درمان 8 ساعت و 36 دقیقه بوده است و اکثریت نمونه ها علت تاخیر در گرفتن درمان را عدم آگاهی از علائم حملات قلبی و بقیه احتمال رفع علائم ایجادی، دوری مسیر، وضعیت حمل و نقل ذکر نموده اند.
بحث و
نتیجه گیری
از پژوهش حاضر به دست آمد هر چقدر میزان آگاهی از علائم حملات حاد قلبی بیشتر بوده مراجعه بیماران برای دریافت کمک در زمان کوتاهتری انجام گرفته است که این موضوع مطابق با فرضیه تحقیق می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p691719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!