بررسی ارتباط خلق منفی و استرس درک شده با عوامل دموگرافیک در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های تنظیم خانواده و متقاضی مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجائیکه تغییرات خلقی همچون خلق منفی (افسردگی) و استرس بعنوان یکی از عوارض جانبی ناشی از مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری مطرح بوده که می تواند موجب قطع ناگهانی قرصها و بدنبال آن حاملگی های ناخواسته شود، لذا مطالعه ارتباط خلق منفی و استرس درک شده با متغیرهای دموگرافیک زنان می تواند تجویز موثرتر قرصها را در زنان مراجعه کننده فراهم آورده و و از قطع بی رویه این روش پیشگیری بدلیل عوارض عصبی بکاهد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط خلق منفی و استرس درک شده با عوامل دموگرافیک در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های تنظیم خانواده و متقاضی مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه یک بررسی مقطعی بوده است. بدین صورت که خلق منفی و استرس درک شده زنان در قبل از شروع مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری بترتیب با استفاده از مقیاسهای PANAS و PSS سنجیده شد و سپس ارتباط متغیر های مذکور با متغیرهای دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، حجم نمونه 92 نفر بوده که به روش نمونه گیری مستمر و متناسب در مدت سه ماه در درمانگاه های تنظیم خانواده وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی انجام گردیده است. در تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی- تحلیلی استفاده شد و اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزارSPSS مورد بررسی قرار گرفت
نتایج
در این پژوهش، بر اساس آزمون آنالیز واریانس، اختلاف معنی داری در میانگین نمره استرس درک شده درگروه های مختلف شاخص توده بدنی وجود داشت و افراد چاق بالاترین استرس درک شده را نشان دادند. همچنین ارتباط معنی داری بین خلق و استرس درک شده بدست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های مطالعه حاضر، افراد چاق بالاترین استرس درک شده را نشان داده و همچنین استرس درک شده متوسط و بالا نیز با خلق منفی و افسردگی مرتبط بوده است. لذا بر طبق مطالعات و شواهد موجود و با توجه به پیامدهایی که خلق منفی و استرس (بعنوان عوارض قرصهای پیشگیری از بارداری) بر زنان دارد پیشنهاد می گردد که با ایجاد برنامه های آموزشی مشاوره ای در درمانگاه های تنظیم خانواده جهت داشتن سبک زندگی بهداشتی، داشتن تغذیه سالم و پیشگیری از افزایش وزن و همچنین کنترل و مدیریت استرس، فرصت مناسبی را درجهت ارتقاء سلامت جسمی روانی و بهبود کیفیت زندگی در زنان کاندید مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری فراهم نموده و درنتیجه این قرصها را با اطمینان بیشتری تجویز نموده و از قطع بی مورد این روش و بدنبال آن حاملگی های ناخواسته جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p691720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!