بررسی سطح سرمی آنزیم آدنوزین دآمیناز (ADA) در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) و افراد سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری انسدادی مزمن ریه COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) بوسیله سازمان جهانی GOLD (Global Initiative For COPD) به عنوان بیماری تعریف شده است که با محدودیت جریان هوا مشخص می شود که بطور کامل برگشت پذیر نیست. COPD یکی از زیر مجموعه های بیماری های انسدادی ریه می باشد که فیبروز سیستیک، برونشیت و آسم را نیز در بر می گیرد. آنزیم ADA به شماره (E.C.3.5.4.4) باعث تبدیل آدنوزین به اینوزین می شود. این آنزیم دارای دو ایزوآنزیم ADA1 و ADA2 می باشد. در بیماران مبتلا به COPD افزایش سطح آدنوزین مشخص شده است. این افزایش می تواند ناشی از کاهش فعالیت آنزیم آدنوزین دآمیناز باشد. در این طرح سطح سرمی آنزیم ADA و ایزوزیم های آن در افراد مبتلا به COPD و افراد سالم مورد بررسی گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مورد- شاهدی بوده و روی 30 بیمار COPD که محدوده سنی آنها بین 20 تا 60 سال قرار داشته و بیماری آنها توسط پزشک متخصص مورد تائید واقع شده و در بخش ریه بیمارستان اکباتان همدان بستری شده اند، انجام گردید. جهت بررسی فعالیت آنزیم ADA در افراد شاهد 60 فرد سالم انتخاب شدند که شامل 30 نفر کنترل غیر سیگاری و 30 نفر کنترل سیگاری بودند. برای اندازه گیری فعالیت ADA از روش Giusti استفاده گردید. اطلاعات حاصل از اندازه گیری سطح ADA با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 13 و آزمونهای آماری کروسکال والیس و two-way ANOVA tests مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
فعالیت آنزیم آدنوزین دآمیناز کاهش معنی داری را در گروه های بیمار و کنترل سیگاری نسبت به گروه کنترل غیر سیگاری نشان می دهد (بترتیب 7±99/18، 1/9±19 و7/6±99/22 واحد بر لیتر). اختلاف بین گروه بیمار و کنترل غیر سیگاری در مورد آنزیم ADA2 نیز از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0p<). فعالیت ایزوآنزیمADA1 در گروه های مورد مطالعه اختلاف معنی داری را نشان نداد.
نتیجه گیری
در مجموع فعالیت ADA در بیماران COPD کاهش یافت. کاهش فعالیت آنزیم همراه با افزایش میزان آدنوزین ممکن است در ایجاد آسیب های ریوی در بیماران مبتلا به COPD تاثیرگذار باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p693446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!