قله نشینان معرفت

چکیده:
در این نوشتار کوتاه، به ترسیم چهره عالم ربانی، محمد باقر همدانی میپردازیم که به دلیل تشابه اسمی با همنام و همشهری و همسنگر سلوکی خود، عارف شهیر، محمد بهاری، کمتر شناخته شده و تحت الشعاع شخصیت وی قرار گرفته است.
در سال 1277 ق،1 در شهر بهار همدان، که چون فصل بهار، در دامن خود، گلهای خوشبوی عرفانی پرورده و مشام جان جویندگان معرفت و معنویت را معطر ساخته است، کودکی در منزل عالم شهیر شهر، مرد عرصه تقوا و فضیلت؛ شیخ محمد جعفر بهاری، پا به عرصه وجود گذاشت. دوران کودکی و نوجوانی محمد باقر در خانوادهای متدین و سرشار از معنویت، سپری شد. در این دوران، خواندن و نوشتن و سپس ادبیات عرب آموخت.
محمد باقر برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه همدان رفت و بخشی از دروس سطح را نزد ملا اسماعیل همدانی و میرزا محمود طباطبایی فرا گرفت. برای گذراندن سطح عالی به حوزه علمیه بروجرد، عزیمت کرد و از محضر فقیه بلند آوازه بروجرد، حضرت آیت الله حاج میرزا محمد بروجردی (پدر حضرت آیت الله العظمی بروجردی) بهره هایی فراوان برد. اما حوزه بروجرد نیز عطش علمی و معنوی وی را فرو نمینشاند. از این رو، به سوی آستان بلند علوی و حوزه دیرین و پویای نجف، کوچید. این هجرت سرنوشتساز به سال 1297ق، و با همراهی همشهری و همسفر سلوکی و معنویاش، شیخ محمد بهاری صورت گرفت. این دو مسافر مهاجر جویای معرفت و بصیرت، در جوار بارگاه ملکوتی باب علم نبی، امیرمؤمنان و سید عارفان، علی7آرام گرفتند و به کسب کمالات علمی و معنوی پرداختند. آنان در سایهسار نخل بلند ولایت از فیضهای ربانی برخوردار گشتند و از محضر استادان بزرگ حوزه نجف در علم و اخلاق و عرفان استفاده ها کردند، تا سرانجام: خود طوبای تناور توحید گردیدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p696934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!