بررسی تاثیر جلوه های ویژه ی فیلم های آموزشی بر میزان یادگیری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
از نظر پیاژه کودکان و هم نوجوانان به فیلم هایی که با تصویر زندگی عادی و روزمره شان تفاوت داشته باشند و برایشان بدیع و غریب جلوه کند، توجه بیش تری نشان می دهند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر جلوه های ویژه ی فیلم های آموزشی بر میزان یادگیری می باشد.
مواد و روش ها
در این پژوهش از میان 1777 دانش آموز پایه چهارم مدارس دولتی شاهرود به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی 8 کلاس (250 دانش آموز) و از فصول کتاب علوم، 4 فصل انتخاب شده و 8 فیلم در رابطه با محتوای فصول به صورت با جلوه های ویژه و بدون جلوه های ویژه تولید و پس از نمایش فیلم ها، آزمونی حاوی 20 سوال بر مبنای محتوای فیلم های آموزشی گرفته شد (برای هر فصل 5 سوال). پس از آزمون، میانگین نمرات با استفاده از آزمون t مستقل در دختران و پسران تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانش آموزان پسری که فیلم با جلوه های ویژه دیده اند برابر با 64/3 و در دانش آموزانی که فیلم بدون جلوه ویژه دیده اند برابر 65/3 می باشد که اختلاف آن ها معنادار نمی باشد اما میانگین نمرات دانش آموزان دختری که فیلم دارای جلوه های ویژه دیده اند برابر با 52/3 و دانش آموزان دختری که فیلم بدون جلوه های ویژه دیده اند برابر با 29/3 می باشد، که این اختلاف معنادار است.
نتیجه گیری
خلق فضاهای جذاب در فیلم به کمک تکنیک جلوه های ویژه امکان می ابد، که ساده ترین آن افکت های تصویری مانند دیزالو، فید و سوپر ایمپوز می باشد. تکنیک هایی که در کامپیوترهای شخصی هم به سهولت قابل دسترسی است. امروزه کامپیوتر برای همیشه جامعه و فرایندهای یادگیری را دچار دگرگونی کرده است. در این پژوهش در یادگیری از فیلم های دارای جلوه های ویژه، جنسیت تاثیر داشت که این مطلب می تواند دلالت بر سطوح برانگیختگی بالاتر در پسران به دلیل مواجهه بیش تر با انواع بازی های کامپیوتری و فیلم های پرتحرک در مقایسه با دختران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p697008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!