بررسی اپیدمیولوژیک موارد حیوان گزیدگی در شهرستان شاهرود

پیام:
چکیده:
مقدمه
هاری، بیماری عفونی دستگاه عصبی مرکزی است که همه پستانداران و انسان را مبتلا می کند. مطالعه حاضر به منظور بررسی اپیدمیولوژی بیماری هاری در شهرستان شاهرود صورت گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی داده های مرتبط با کلیه موارد حیوان گزیدگی در شهرستان شاهرود در سال 1387 بر اساس اطلاعات موجود در دفاتر ثبت موارد حیوان گزیدگی شهرستان جمع آوری گردید.
نتایج
در طی سال 1387 کل موارد حیوان گزیدگی 588 مورد بوده که اکثریت آن ها (1/82%) مرد بوده و محل سکونت 7/35% افراد شهر و 3/64% روستا بود. تنها دو مورد از موارد حیوان-گزیده غیرایرانی بوده اند. میزان بروز در شهر 129 و در روستا 497 در صد هزار نفر گزارش شده که به طور معناداری بیش تر از شهر می باشد. از کل موارد مورد گزش، 159 نفر (27%) در شهر و 429 نفر (73%) در روستا مورد گزش حیوانات قرار گرفته بودند. نوع حیوانات گزنده در اغلب موارد سگ (1/79%) و گربه (6/12%) بوده و گرگ، روباه و شغال در 12 نفر از موارد به عنوان عامل گزش گزارش شده اند. همه موارد گزش، واکسیناسیون خود را کامل نموده و در 3/82% حیوان گزنده پس از 10 روز زنده و 2% مرده و 6/15% وضعیت حیوان گزنده پس از 10 روز نامعلوم گزارش شده است. میزان بروز سالانه حیوان گزیدگی در شهرستان، 246 در صدهزار نفر محاسبه گردید.
نتیجه گیری
حیوان گزیدگی هنوز یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی است که فعالیت های آموزشی همراه با بهبود همکاری های برون بخشی می تواند نقش به سزایی در کنترل موارد آن داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p706240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!