ارزش سه شاخص SNAP، CRIB و SNAP-PE در تعیین شدت بیماری و پیشگویی مرگ نوزادان بستری شده در NICU

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه استفاده از روش هایی برای شناخت نوزادان بد حال در ابتدای بستری در بخش های ویژه نوزادان و تطبیق میزان مرگ بیماران با شدت بیماری اولیه در حال افزایش است. بیشتر مطالعات بر روی نوزادان نارس و متولد شده در همان مرکز صورت گرفته است. هدف از این مطالعه ارزیابی قدرت SNAP-PE،SNAP،CRIB در تعیین شدت بیماری و پیش بینی مرگ نوزادان ارجاع شده از سایر مراکز به بخش ویژه نوزادان بیمارستان بوعلی سینا ساری و مقایسه آنها صرف نظر از سن هنگام تولد بود.

مواد و روش ها

در یک مطالعه مقطعی کلیه بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه نوزادان از بهمن ماه 1384 تا فروردین1386 با هر سن و وزن هنگام تولد و نیز به طور جداگانه در نوزادان با وزن هنگام تولد کمتر از 1500 گرم در مقایسه با نوزادان با وزن 1500گرم یا بیشتر درطی24 ساعت اول بستری ازنظر شدت بیماری توسط پرسشنامه های SNAP-PE، SNAP،CRIB مورد بررسی قرارگرفتند. بیمارانی که به علت مرگ و یا ترخیص زودرس(کمتر از24 ساعت) در بخش نماندند و یا آنومالی های مادر زادی کشنده داشتند از مطالعه کنار گذاشته شدند. میانه نمرات به دست آمده در بیماران فوت شده و مرخص شده با آزمونMann-Whitney و نیز قدرت تشخیص و تمایز این سه ابزار با استفاده از منحنی ROC با هم مقایسه شد. نقطه برش (cut off) هریک از شاخص ها محاسبه شد و حساسیت، اختصاصیت و ارزش اخباری مثبت و منفی به دست آمد.

یافته ها

از 200 نوزاد مورد مطالعه 60 بیمار (30 درصد) فوت شدند. میانه SNAP-PE،SNAP،CRIB در بیماران فوت شده بالاتر بود. نقطه برش مناسب بر اساس منحنی ROC برای CRIB عدد 6 و برای SNAP عدد 10 و برای SNAP-PE عدد 12بود. سطح زیر منحنی برای CRIB، 918/0 و برای SNAP، 886/0 و برای SNAP-PE، 89/0 که هر سه از نظر آماری معنی دار بود (001/0p<). حساسیت و ویژگی SNAP-PE،SNAP،CRIB برای پیشگویی مرگ نوزاد در نوزادان با وزن کمتر از 1500 گرم، کمتر از نوزادان با وزن 1500گرم و بیشتر بوده است.

استنتاج

SNAP-PE،SNAP،CRIB روش های خوبی برای پیشگویی مرگ و تعیین شدت بیماری در نوزادان می باشند و بنابراین استفاده از آنها حتی برای بیماران ارجاع شده به بخش های ویژه نوزادان نیز پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p713364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!