بررسی اثر حمایتی لایه های مختلف تغذیه کننده بر روی سلول های بنیادی جنینی موش

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کاربرد سلول های بنیادی در تحقیقات پزشکی و درمان افق جدیدی در بهبود بسیاری از بیماری ها ایجاد کرده است. لذا روش هایی که موجب جداسازی، کشت و نگاهداری بهتر این سلولها گردد، دارای اهمیت ویژه ای می باشد. هدف از این تحقیق بررسی اثر حمایتی سه لایه تغذیه کننده سلول های فیبروبلاستی جنینی (MEF)، سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) و رده سلولی 3T3 در جداسازی و کشت سلول های بنیادی جنینی جهت افزایش بقا و تعداد سلول ها می باشد.
مواد و روش ها
جهت تهیه سلول های بنیادی جنینی از موش نژاد Balb/c بلاستوسیست گرفته شد. سلولها بر روی لایه های MEF، MSC و3T3 قرار داده شد. 2 تا 3روز بعد سلولها از زونا پلوسیدا خارج شدند و 5 روز پس از رشد توده سلولی داخلی، توده های مذکور تریپسینه و به خوشه های کوچک چند سلولی تبدیل شدند. سپس کلونی های تشکیل شده بر روی هر لایه کشت شدند. در نهایت کلونی ها از نظر تعداد و ویژگی های مورفولوژیکی با استفاده از رنگ آمیزی آلکالین فسفاتاز مقایسه شدند.
یافته ها
از 29 جنین قرار داده بر روی لایهMEF همگی به لایه مذکور متصل شدند و همگی (100%) خروج از لایه زونا و رشد را انجام دادند. از 32 جنین بر روی لایه MSC (شصت و جهار ممیز پنج دهم درصد) چسبیده و رشد کردند. اتصال 20 جنین روی لایه 3T3 اتصالی کم بود و هیچ کدام به مرحله رشد توده سلولی داخلی نرسیدند. نسبت درصد خروج از زونا و میزان زنده ماندن بلاستوسیست ها بر روی سه لایه اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0>p) بطوریکه بیشترین نتیجه و نقش حمایتی مربوط به لایه MEF بود.
نتیجه گیری
نتایج این 3 لایه تغذیه کننده سلولهای بنیادی جنینی نشان داد که لایه MEF از MSC بهتر و هر دو نسبت به لایه 3T3 در حمایت و پشتیبانی سلولهای بنیادی برتری دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p715347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!