بررسی تاثیر کاربرد ماده آسکوربات سدیم بر میزان ریزنشت ترمیم سرویکالی کامپوزیت رزین در دندان بلیچ شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

به دنبال درمان سفید کردن دندانها با ترکیبات پراکسید، کاهش استحکام باند و افزایش ریزنشت ترمیمهای همرنگ دندان مشاهده می شود، به طوری که تا خیر در باند ادهزیو حداقل به مدت یک هفته توصیه می گردد. هدف از این مطالعه بررسی کاربرد ماده آنتی اکسیدان و مقایسه آن با باند تاخیری بر ریزنشت ترمیم کامپوزیت رزین در دندان بلیچ شده می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی، چهل و هشت دندان پرمولرسالم انسانی فک بالا انتخاب شدند. دندانها به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم گردیدند. در گروه 1 (کنترل منفی) در سطح باکال حفرات Cl v تراشیده شده و ترمیم انجام شد. سایر گروه ها با ژل پراکسید هیدروژن 5/9% بلیچ شدند. گروه 2 بلافاصله پس از بلیچ و گروه 3، یک هفته پس از بلیچ ترمیم گردید. گروه 4 پس از دو ساعت قرار گرفتن در ژل آسکوربات سدیم 10% ترمیم شد. تمامی نمونه ها پس از قرارگرفتن تحت سیصد چرخه حرارتی و سپس غوطه ورسازی در فوشین بازی 2%، شستشو و برش داده شدند و در زیر استریومیکروسکوپ (×20) میزان ریزنشت آنها بررسی گردید. از آزمونهای آماری Kruskal-Wallis و Dunn برای آنالیز داده ها استفاده شد.

یافته ها

میزان ریزنشت رنگ در مارجین های مینایی و عاجی در گروه 2 با سایر گروه ها تفاوت معنی داری نشان داد. (05/0> P) میزان ریزنشت گروه های 1، 3و 4 تفاوت معنی داری نداشت. ریزنشت عاجی به طور معنی داری از ریزنشت مینایی بیشتر بود.

نتیجه گیری

استفاده از ژل آسکوربات سدیم 10% بلافاصله پس از تراش حفره دندان بلیچ شده قادر است ریزنشت ترمیم سرویکالی دندان را مشابه با شرایط عدم بلیچینگ و تاخیر یک هفته ای کاهش دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
271
لینک کوتاه:
magiran.com/p715876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!