کراتیت های قارچی، عوامل، زمینه های مستعدکننده و نتایج پاسخ به درمان

پیام:
چکیده:
مقدمهکراتیت قارچی عفونت چرکی است که اغلب منجر به زخم و کاهش دید، در قرنیه و همچنین گاهی موجب از دست دادن چشم می شود. بیشترین میزان شیوع آن در مناطق گرمسیری و تحت گرمسیری مشاهده شده است. برای ارزیابی عوامل ایجاد کننده، عوامل زمینه ای و پیگیری درمان کراتیت قارچی این مطالعه به مدت 2 سال در بیماران مبتلا به کراتیت در مشهد انجام شد.
روش کاراین مطالعه توصیفی مقطعی و آینده نگر بر بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های بیمارستان های دانشگاهی مشهد و در آزمایشگاه قارچ شناسی بیمارستان امام رضا در سالهای 1384-1386 انجام شد. از بین 466 فردی که از کراتیت رنج می بردند، 65 بیمار که از نظر بالینی به کراتیت قارچی بسیار مشکوک بودند، به روش گستره مرطوب با هیدروکسید پتاسیم10% و کشت روی محیط سابوراد دکستروز آگار آزمایش شدند و نتایج با روش SPSS بررسی شد.
نتایجدر بین 65 بیمار مشکوک از نظر بالینی، نتایج آزمایش مستقیم و کشت در 44 بیمار مثبت شد. بیشتر از40% بیماران کشاورز بودند. ضربه به علت ورود مواد سبزیجات شایعترین زمینه مساعدکننده در بیش از 47% موارد بود. قارچ های رشته ای و قارچ های مخمری به ترتیب از 4/86% و 6/13% نمونه ها جدا شدند. گونه های فوزاریوم بیشترین مورد جدا شده بودند (4/44%). بقیه موارد شامل آسپرژیلوس (8/21%)، آکرمونیم (3/8%)، پنیسیلیوم (6/5%) و کاندیدا (9/13%) بودند. قرمزی و ریزش اشک شایعترین علائم بالینی در 2/93% موارد مشاهده شد. آمفوتریسین B در بیماران کراتیت ناشی از آسپرژیلوس و کاندیدا استفاده شد اما در کراتیت ناشی از فوزاریوم و دیگر کراتیت های رشته ای ناتامیسین برای 6 تا 12 هفته استفاده گردید. پیگیری 6 ماهه نشان داد که پیش آگهی در همه بیماران خوب بوده است.
نتیجه گیرینسبت به دهه گذشته،شیوع کراتیت قارچی در مشهد افزایش یافته است. کراتیت ناشی ازقارچ های رشته ای شایعتر از کراتیت قارچ های مخمری بوده، ورود اجسام خارجی (ذرات گیاهی) شایعترین عامل زمینه ای است و پیش آگهی بیماری خوب می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p717486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!