تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای ارگونومی

پیام:
چکیده:
زمینه
درحالی که کنترل های مهندسی و اجرای طراحی های ارگونومی، موثرترین روش برای کاهش آسیب های اسکلتی عضلانی است، گاهی موانع فنی و اقتصادی مانع استفاده از این روش ها است و متعاقبا، برخی از کارخانجات و سازمان ها بر آموزش روش های انجام صحیح وظایف شغلی تکیه می کنند.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء سطح دانش، تغییر نگرش و تغییر رفتارهای ارگونومی کارگران انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مداخلهای، کارگران به طور تصادفی به دو گروه مداخله (75 نفر) و شاهد (75 نفر) تقسیم شدند. برنامه آموزشی شامل 5 جلسه 30 تا 45 دقیقه ای با موضوع های دانش ارگونومی و مکانیک بدن، حالت های صحیح و نامناسب بدنی، فواید حفظ حالت بدنی صحیح و موانع حفظ حالت صحیح بدنی و روش های رفع آن، ورزش های کششی برای پیشگیری از مشکلات اسکلتی عضلانی و نحوه تنظیم ایستگاه کاری بود. اطلاعات قبل و 3 ماه پس از مداخله از طریق پرسش نامه خود گزارشی و برگه ارزیابی جمع آوری شد. پایایی سوال های آگاهی با روش بازآزمایی ارزیابی شد و ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی همسانی درونی سازه نگرش به کار گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، مک نمار، تی مستقل و تی زوجی تحلیل شدند.
یافته ها
آگاهی کارگران بعد از سه ماه مداخله از 91/2 ± 97/7 به 98/1 ± 07/14 و نگرش آنها از 5/6 ± 29/14 به 7/4 ±61/21 افزایش معنی داری یافت (05/0p<). در حالی که در گروه شاهد تغییر آماری معنی داری در متغیرهای مذکور مشاهده نشد. در خصوص عوامل خطر ارگونومیکی نیز نتایج حاکی از تغییر معنی دار حالت های عمومی بدن / پاها، حالت تنه، حالت گردن و حالت مچ و دست و بدون تغییر ماندن سایر عوامل خطر ارگونومی بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه بر لزوم کاربرد رویکرد ادغام یافته مهندسی- آموزشی و مدیریتی برای بهبود شرایط ارگونومی محیط کار و توجه به نقش عواملی زیربنایی روانی- اجتماعی همچون آگاهی، نگرش و عدم چشم پوشی از افزایش مهارت های فردی برای ارتقای عادت های ارگونومی در راه ارتقای سلامت کارگران تاکید می کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p718529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!