نمونه گیری دنباله ای با دقت ثابت با استفاده از تور حشره گیری جهت تخمین جمعیت سن گندم Eurygaster integriceps Put در مزارع گندم دیم

پیام:
چکیده:
سن گندم Eurygaster integriceps Put. مهم ترین آفت گندم و جو در شهرستان بروجرد واقع در شمال استان لرستان می باشد. متداول ترین روش های نمونه گیری از این آفت استفاده از کادر (تخمین مطلق) و تور حشره گیری (تخمین نسبی) می باشد. تور زدن ساده ترین و مناسب ترین روش نمونه گیری از جمعیت بندپایان محسوب می گردد. در این تحقیق با استفاده از یک تور استاندارد، پراکنش فضایی و نمونه گیری دنباله ای با دقت ثابت جهت تخمین جمعیت سن گندم در مزارع گندم دیم شهرستان بروجرد طی سال های 1383 تا 1384 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که مدل رگرسیونی تایلور توصیف بهتری از روابط میانگین-واریانس در نمونه گیری با استفاده از تور حشره گیری می-باشد. همچنین شاخص تایلور (شیب خط رگرسیون) به شکل معنی داری از عدد یک بزرگ تر بود که نشان دهنده تجمعی بودن مراحل پورگی و حشره بالغ نسل جدید سن گندم در مزارع گندم دیم است. طرح نمونه گیری دنباله ای به روش گرین (Green) با سه سطح دقت 1/0، 15/0 و 25/0 جهت تخمین جمعیت پوره سن سه، پوره سن چهار و مجموع پوره سن پنج و حشره بالغ نسل جدید طراحی و ارائه گردید. اعتبارسنجی این مدل ها با استفاده از 11-13 سری از داده های مستقل از داده های مدل تایلور، به ترتیب با دامنه های میانگین4/0-92/6، 91/0-30 و 34/0-21/24 در واحد تور مورد بررسی قرار گرفتند. برای دست یابی به دقت 25/0 که مورد قبول مدیریت تلفیقی آفات نیز می باشد، متوسط تعداد نمونه مورد نیاز برای مراحل زندگی فوق به ترتیب 23، 22 و 35 تور بود که در صورت افزایش میزان دقت به 1/0، به ترتیب به 166، 127 و 190 افزایش یافت. بنابراین طرح نمونه گیری دنباله ای با دقت ثابت (مدل گرین) با استفاده از تور حشره گیری، جهت پیش آگاهی سنین سه، چهار و پنج پورگی و حشره کامل نسل جدید در مزارع گندم دیم بسیار مناسب بوده و توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p722277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!