بررسی میزان شیوع مقاومت بنیادی و القایی کلیندامایسین در استافیلوکوک های جدا شده از نمونه های بالینی بیمارستان های هاجر و کاشانی شهرکرد، 1387

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مقاومت به کلیندامایسین در استافیلوکوک به دو صورت بنیادی و القایی است. این مطالعه با هدف بررسی شیوع مقاومت بنیادی و القائی نسبت به کلیندامایسین در سویه های استافیلوکوک جدا شده از بیماران در بیمارستان های هاجر و کاشانی شهرکرد انجام شد.
روش بررسی
این تحقیق توصیفی- تحلیلی بر روی 230 ایزوله استافیلوکوک انجام شد. برای سویه های با فنوتیپ مقاوم به اریترومایسین و حساس به کلیندامایسین، تست D انجام گردید. در این تست دو دیسک اریترومایسین (15μg) و کلیندامایسین (2μg) با فاصله مراکز 15 میلی متر، بر روی پلیت قرار داده شدند. پس از انکوباسیون، وجود هاله عدم رشد به شکل D بررسی گردید. داده ها به کمک آزمون های آماری کای دو و فیشر تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
از بین 230 ایزوله استافیلوکوکی، 6/55% حساس به کلیندامایسین بودند و 5/37% مقاومت بنیادی و 2/5% مقاومت القایی به کلیندامایسین داشتند. میزان مقاومت بنیادی و القایی به کلیندامایسین در ایزوله های استافیلوکوک مقاوم به متی سیلین (MRSA) به ترتیب 66% و 9% و در ایزوله های حساس به متی سیلین (MSSA) به ترتیب 4/15% و 3/2% بود. میزان مقاومت القایی در سویه های MRSA 2/4 برابر نسبت به سویه های حساس بود)]9/15-1/1[OR=4.2 CI95%((05/0(P
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p723116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!