بررسی آگاهی، نگرش وعملکرد دامداران منطقه بهاباد در مورد تب مالت (بروسلوز)

چکیده:
بروسلوز یک بیماری مهم مشترک بین انسان و دام محسوب می شود که به صورت حاد یا مزمن عارض می گردد بروز این بیماری درایران به علت عدم دسترسی تمام افراد جامعه به فرآورده های دامی پاستوریزه زیاد می باشد. میزان بروز تب مالت در ایران از 24 در100هزار نفر در سال 79، به 30در 100هزار نفر در سال 85 افزایش یافته است.
آموزش از جمله مسائلی است که منجر به افزایش آگاهی، تغییر نگرش ودرنتیجه بهبود عملکرد می گردد و با توجه به اینکه بیش از75 درصد بیماران تب مالتی در روستاها زندگی می کنند در این مطالعه تصمیم گرفتیم تا میزان آگاهی،نگرش و عملکرد دامداران منطقه بهاباد را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم برنامه های راهبردی جهت پیشگیری از بیماری تدوین نماییم.
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی در سال 1386 در منطقه بهاباد شهرستان بافق انجام گرفت. در این بررسی 150 نفر دامدار در منطقه به روش تصادفی انتخاب و از طریق مصاحبه پرسشنامه ها(شامل 35سوال، 16سوال مربوط به آگاهی، 12سوال درمورد نگرش و5سوال عملکردی) تکمیل شد.که روایی پرسشنامه توسط خبرگان تایید وپایایی آن ازطریق آلفای کرونباخ 75/0 بدست آمد.
داده های بررسی گویای آن است که بین میزان آگاهی دامداران و سطح سواد آنها از نظر آماری با 0001/0 P≤رابطه معنی دار برقرار است و نمره آگاهی افراد بیسواد به مراتب کمتراز افراد با سواد بوده است بطوریکه میانگین امتیازآگاهی افراد بیسواد ودیپلم وبالاتر به ترتیب69/2±57/6 و 32/2±48/10 از 16 می باشد.
در حیطه نگرش، نتایج نشان می دهد که رابطه آماری بین نگرش دامداران وسطح سواد آنها وجود ندارد(48/0 = P) وامتیازات نگرش افراد بیسواد ودیپلم و بالاتر به ترتیب31/6±94/43و77/4± 84/48 می باشد.
از لحاظ عملکردی، میانگین نمره عملکردافراد دیپلم وبالاتر (67/0±09/4) بیشتراز افراد بیسواد(92/0±02/3) بوده است. که از نظر آماری(0001 /0 = (P ارتباط معنی داری را بین میزان تحصیلات و عملکرد افراد نشان می دهد.
با توجه به اینکه آموزش بهداشت می تواند با هماهنگی بین بخشی و تطبیق رفتارهای بهداشتی در جهت کنترل عفونتها گام بردارد و بیماری تب مالت از جمله بیماری های شایع و خطرناک کشور ما است، لازم است مردم و بخصوص افراد در معرض خطر در این زمینه آگاهی لازم را بدست آورند تا بر اساس آن نگرش و عملکرد آنها ارتقاء یافته و در نهایت از بیماری پیشگیری گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p730863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!