هنجاریابی و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دیابت ملیتوس بر همه ابعاد زندگی بیماران مبتلا اثر می گذارد. این تاثیرات در سیستم بهداشتی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. همچنین، تاکنون نسخه فارسی ابزارهای ارزیابی کیفیت زندگی در این بیماران بررسی نشده است. لذا هدف این مطالعه، هنجاریابی و بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامه کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت ملیتوس بود.
مواد و روش ها
از میان کلیه بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مراکز بهداشتی – درمانی سطح شهر اصفهان در سال 1386، با استفاده از نمونه گیری تصادفی سهمیه ای، تعداد 120 بیمار براساس معیارهای مورد نظر انتخاب شدند. 120 نفر (که از نظر سن، تاهل، جنس، تحصیلات و شغل با گروه بیمار جور بودند) به عنوان گروه سالم در نظر گرفته شد. پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی، کیفیت زندگی بیماران دیابتی (DQOL) و کیفیت زندگی کوتاه شده سازمان بهداشت جهانی (WHO-QOL Brief) به دو گروه ارائه شد.
یافته ها
میانگین کل کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت پائین و فقط در دو حیطه نگرانی ها این میانگین ها بالا بود (با توجه به نقطه برش). پایائی کل پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0 و پایائی زیر مقیاس های آن به ترتیب بین 84/0-51/0 گزارش شد. همچنین ضرایب همبستگی درونی کلیه سؤالات با کل پرسش نامه به جز سؤال 8 از حیطه تاثیرات (21/0- = r) مثبت بود. ضریب همبستگی از اجرای هم زمان دو پرسش نامه DQOL و WHO-QOL 58/0 و زیرمقیاس های آن به ترتیب63/0، 60/0، 39/0 و 05/0 بود. نمرات خام افراد بیمار بین 37/1 تا 97/3 و گروه سالم بین 18/1 تا 31/3 در نوسان بود و نقطه برش با استفاده از تحلیل تمایزات وجدول منحنی راک 06/2 برآورد شد. با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی و با استفاده از روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس ابزار نهائی از 6 عامل اساسی برخوردار شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، پرسش نامه کیفیت زندگی مزبور از نمرات هنجاری و ویژگی های روانسنجی مناسبی در جامعه پژوهشی برخوردار می باشد و می توان با اطمینان از آن به عنوان یک ابزار معتبر جهت بررسی کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت در مراکز بهداشتی – درمانی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p731561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!