کاهش پاسخ دهی گیرنده های بتا- دو آدرنرژیک عروق مفصل زانوی موش صحرایی دیابتی در شرایط التهاب حاد

پیام:
چکیده:
مقدمه
گیرنده های بتا- دو آدرنرژیک عروق خونی یکی از عوامل اجرایی تنظیم میزان جریان خون بافت ها می باشند. در عوارض عروقی بیماری دیابت، پاسخ دهی این گیرنده ها کاهش می یابد، در حالی که در التهاب، پاسخ دهی این گیرنده ها افزایش می یابد. با توجه به اثرات متضاد دیابت و التهاب بر پاسخ دهی گیرنده ها، هدف این تحقیق بررسی پاسخ دهی این گیرنده ها در بیماری دیابت درشرایط التهاب حاد بود.
روش ها
از تزریق زیر جلدی استرپتوزوسین (mg/ kg55) در موش های صحرایی ویستار (با وزن 300- 200 گرم) برای ایجاد دیابت نوع I و از تزریق محلول کائولین 4% به داخل حفره مفصل زانوی آنها برای ایجاد التهاب استفاده شد. پنج گروه موش صحرایی شامل گروه های کنترل، سالین، دیابتی، التهابی و دیابتی التهابی مورد آزمایش قرار گرفت. جریان خون عروق مفصل زانو در گروه های مختلف و در پاسخ به تزریق سالبوتامول (آگونیست اختصاصی گیرنده های بتا- دو آدرنرژیک) و آتنولول و فنوکسی بنزامین (به ترتیب مهار کننده های بتا-1 و آلفا-1 آدرنرژیک) از طریق تکنیک جریان سنج لیزری داپلری (LDF) اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده نشان داد که 1- افزایش قطر و محیط زانو ناشی از التهاب حاد در موش های صحرایی دیابتی به طور معنی داری کمتر از موش های صحرایی غیر دیابتی است. 2- التهاب حاد ناشی از تزریق محلول کائولین به داخل حفره مفصل زانو باعث افزایش پاسخ دهی گیرنده های بتا- دو آدرنرژیک عروق این ناحیه می شود. 3- افزایش پاسخ دهی گیرنده های بتا- دو آدرنرژیک عروق مفصل زانو بر اثر التهاب حاد در موش های صحرایی دیابتی دیده نمی شود.
نتیجه گیری
از این نتایج چنین نتیجه گیری می شود که در دیابت افزایش پاسخ دهی گیرنده های بتا- دو آدرنرژیک عروق خونی در التهاب حاد مفصل زانو تضعیف می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
221
لینک کوتاه:
magiran.com/p733967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!