مقایسه دیدگاه پرستاران و بیماران در مورد کیفیت مراقبت های پرستاری ارائه شده در بیمارستانهای آموزشی

چکیده:
مقدمه
کیفیت مفهومی است که در دو دهه ی اخیر به عنوان مهمترین مساله در عرصه خدمات سلامت، بویژه مراقبت پرستاری مطرح شده است. از آنجایی که هرگز نمی توان به سطح مطلق کیفیت دست یافت لذا بررسی مداوم و مستمر آن همواره الزامی است. از طرفی صاحبنظران معتقدند که کیفیت مراقبت پرستاری با چگونگی ارائه خدمات از جانب پرستاران و نتایج حاصل از آن ارتباط دارد. به همین دلیل توجه به دیدگاه پرستاران و بیماران به عنوان ارائه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات پرستاری، در بررسی کیفیت این مراقبتها حائز اهمیت می باشد. مطالعه حاضر نیز برای جبران کمبود مطالعاتی در خصوص بررسی ابعاد مختلف کیفیت مراقبت پرستاری (روانی - اجتماعی، فیزیکی و ارتباطی) از دیدگاه پرستاران و بیماران، انجام گرفته است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقایسه ای است و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه کیفیت مراقبت از بیمار بوده که در 4 بخش تنظیم گردیده (مشخصات دموگرافیک، بعد روانی - اجتماعی، بعد فیزیکی و بعد ارتباطی) و بر اساس مقیاس پنج درجه ای سنجیده شده است. روایی پرسشنامه به طریقه روایی محتوا و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته است (8/0 >در هر بعد). نمونه پژوهش شامل 135 نفر پرستار شاغل در بخشهای داخلی و جراحی بیمارستان امام خمینی، سینا و شهدا بودند که از طریق سرشماری انتخاب گردیدند و نیز130 نفر از بیماران بستری در بخشهای مذکور به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزاز SPSS استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه حاکی از آن بود که اکثریت پرستاران، کیفیت مراقبت را در سه بعد روانی - اجتماعی، فیزیکی و ارتباطی مطلوب و اکثریت بیماران آن را نامطلوب ارزیابی نمودند و بین دیدگاه این دو گروه در رابطه با کیفیت مراقبت در این سه حیطه، تفاوت آماری معنی داری(001/0P) مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده مبنی بر نامطلوب بودن کیفیت مراقبتهای پرستاری از دیدگاه بیماران و وجود تفاوت بین دیدگاه پرستاران و بیماران در این خصوص، انجام اقداماتی در این زمینه ضروری به نظر می رسد لذا جهت نیل به این هدف، ارزیابی مجدد استانداردهای کیفیت مراقبت در سه بعد ساختار، فرآیند و برآیند، آموزش پرستاران جهت داشتن نگرش بیمار محوری در زمینه ارائه خدمات پرستاری، ارتقا تخصص حرفه ای، اتخاذ تدابیری جهت افزایش ارتباط درمانی مناسب بین پرستار و بیمار و توجه به نیازهای روانی و اجتماعی بیماران تا حد امکان می تواند سودمند واقع شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p738069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!