بررسی نقش بلند مدت گازهای شیمیایی بر سلول ها و شاخص های خونی جانبازان شیمیایی

چکیده:
سابقه و هدف
در جنگ ایران و عراق، گازهای شیمیایی توسط عراق به کار گرفته شد. تاثیر گازها در کوتاه مدت و میان مدت قبلا گزارش گردیده بود. با توجه به گزارش های متفاوت از نقش گاز خردل در جانبازان شیمیایی و به منظور پیگیری نقش این گازها بر گویچه های هموگلوبین و شاخص های خونی، این تحقیق بر روی مراجعه کنندگان به بنیاد جانبازان استان گیلان در سال های 77-1376 انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش هم گروهی بر روی 102 نفر از جانبازان شیمیایی (گروه مورد) و 102 نفر از رزمندگان بدون مواجهه با حملات شیمیایی (گروه شاهد) صورت پذیرفت. افراد دو گروه مشابه بودند و نمونه های خون آن ها از نظر تعداد گلبول های قرمز، گلبول های سفید، تعداد پلاکت ها، چند هسته ای ها، منوسیت ها، شاخص های خونی با دستگاه SE RONO 9010 بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
تحقیق بر روی 204 نفر در دو گروه مساوی انجام گرفت. گروه مورد به مدت 2.3±10.7 سال از تاریخ شیمیایی شدن گذشته بود. در گروه شاهد تعداد گلبول های قرمز 0.39±4.6، گلبول های سفید 1238±6858، چند هسته ای 952±3702 و منوسیت ها 14±69 و در گروه جانبازان شیمیایی به ترتیب 0.5±5.26، ائوزینوفیل ها با هم مشابه بود و میزان MCV و MCH افراد شاهد بیشتر از گروه مورد می باشد. MCH در گروه شاهد 19.6% و در گروه مورد 6.9% بود (P<0.02).
نتیجه گیری و توصیه ها: افراد در مواجهه با گازهای شیمیایی در پیگیری 10 ساله دارای عوارض گازهای شیمیایی هستند، پیشنهاد می شود مطالعات بیشتر در پیگیری های بعدی نیز به عمل آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p739509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!