مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های نایسریاگونوره آجدا شده ازمبتلایان به سوزاک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر مقاومت نایسریا گونوره آدر نتیجه مصرف وسیع و نامناسب آنتی بیوتیک ها مرتبا افزایش یافته و این امر در کنار نبود اطلاعات جامع از آخرین الگوهای مقاومت آنتی بیوتیکی و نحوه ایجاد و انتقال این مقاومت ها، درمان عفونت های ناشی از این باکتری را با مشکل روبرو ساخته است. این بررسی به منظور تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی و تولید آنزیم پنی سیلیناز در سویه های گونوکوک جدا شده از بیماران مبتلا به سوزاک در زاهدان صورت گرفت.
مواد و روش کار
در این بررسی توصیفی مقطعی طی سال های 87-1384، 400 بیمار مشکوک از نظر ابتلا به سوزاک در زاهدان مورد بررسی قرار گرفتند. تشخیص توسط بررسی تاریخچه، معاینه بالینی، رنگ آمیزی گرم و کشت روی محیط تایر- مارتین صورت گرفت. آزمون حساسیت دارویی سویه های جدا شده در مقابل آنتی بیوتیک های مورد بررسی به روش انتشار دیسک انجام شد و تولید آنزیم پنی سیلیناز به روش اسیدومتریک در سویه های مقاوم به پنی سیلین بررسی گردید.
یافته ها
در77 بیمار (%2/19) کشت مثبت گردید. میزان مقاومت به آنتی بیوتیک های موردآزمایش چنین به دست آمد: پنی سیلین2/79 درصد، سیپروفلوکساسین2/53 درصد، سفتریاکسون8/3 درصد، اسپکتینومایسین5/2 درصد، سفیکسیم9/12 درصد، کوتریموکسازول5/93 درصد، تتراسیکلین3/88 درصد و جنتامایسین8/29 درصد؛ درضمن1/83 درصد سویه های مقاوم به پنی سیلین، مولدآنزیم پنی سیلیناز بودند.
نتیجه گیری
سفتریاکسون، اسپکتینومایسین وسفیکسیم تنها آنتی بیوتیک هایی هستند که می توان از آن ها به عنوان داروهای انتخابی نام برد. کینولون ها که تا این اواخر به عنوان یک گروه آنتی بیوتیکی موثر محسوب می شدند به تدریج جایگاه خود را از دست داده اند. مقاومت در مقابل سایر آنتی بیوتیک ها به سرعت درحال گسترش است. لذا انجام آزمون های آزمایشگاهی و تعیین حداقل غلظت بازدارنده رشد و انجام تجربیات بالینی در فواصل معین در تشخیص بروز مقاومت نایسریا و درمان موفق وسریع عفونت های گونوکوکی در منطقه زاهدان بسیار حائز اهمیت می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p740170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!