میزان مشارکت کارکنان پرستاری در تصمیم گیری های راهبردی در بیمارستان شریعتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف اساسی هر بیمارستان مانند تمام بخش های بهداشتی و درمانی، حفظ وارتقاء سطح سلامت افراد به بالاترین حد ممکن است. با توجه به اهمیت فزاینده ی نیروی انسانی در بیمارستان ها از یک سو و اتخاذ تصمیمات راهبردی مناسب با تغییر و تحولات محیطی سریع و بی سابقه از سوی دیگر، نیاز به مشارکت کارکنان در اتخاذ این نوع تصمیمات را به ویژه در کارکنان پرستاری که بزرگترین بخش از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی را تشکیل می دهند، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. هدف این پژوهش تعیین میزان مشارکت کارکنان پرستاری در تصمیم گیری های راهبردی و ارتباط آن با متغیرهای وابسته بیمارستان شریعتی می باشد.
روش بررسی
این پژوهش به شیوه ی توصیفی تحلیلی انجام گرفته است. جامعه ی پژوهش شامل کلیه کارکنان پرستاری بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران (577 نفر) بوده که از این تعداد 175 نفر به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه اقتباس شده از پژوهش «دوستار» استفاده شد. این پرسش نامه شامل 35 سؤال 5 گزینه ای بوده که بر مبنای مقیاس لیکرت تنظیم شده است. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و با در نظر گرفتن سطح اطمینان95% تجزیه و تحلیل گردید و از مشخصه های آماری مثل میانگین، انحراف معیار و آزمون های همبستگی و ناپارامتریک استفاده شد.
یافته ها
امتیاز (نمره) میانگین مشارکت کارمندان در فاصله اطمینان (67/32- 37/24)، 52/28، از امتیاز کامل 100، تخمین زده شد. بنابر نتایج بدست آمده بین مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های استراتژیک با وضعیت تاهل آنان(01/0P=)، جهت دهی تصمیمات(00/0P=)، فرهنگ مشارکتی(00/0P=)، بلوغ سازمانی(00/0P=) و تحمل مخاطره (01/0P=) رابطه معنی دار آماری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش میزان مشارکت کارکنان پرستاری در تصمیم گیری های استراتژیک در بیمارستان شریعتی در حد پایین ارزیابی شده است. لذا عملکرد مدیران ارشد بخش های این بیمارستان در ارتباط با تسری فرهنگ مشارکت به صاحبان فرآیند امری است که باید بیش از پیش بدان پرداخته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p741461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!