بررسی تطبیقی آموزش الکترونیکی در رشته های علوم پزشکی در کشورهای منتخب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش الکترونیکی یک فرآیند جدید در آموزش است که براساس فناوری های رایانه ای، چند رسانه ای و پردازشگرها، شکل گرفته است. با پیشرفت آموزش الکترونیکی، آموزش علوم پزشکی نیز از ظرفیت های آن در زمینه های مختلف بهره جسته است.
برای توفیق در پیاده سازی آموزش الکترونیکی و بهره مندی از ظرفیت ها و گریز از تهدیدهای احتمالی در کشور، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب دانشگاهی موفق در کشورهای پیشرو در زمینه آموزش الکترونیکی لازم و ضروری است.
روش بررسی
این پژوهش بصورت تطبیقی و توصیفی - مقطعی در طول سالهای 2007 و 2008 میلادی با استفاده از سایت تعداد هشت دانشگاه در کشورهای پیشرو و منتخب در زمینه آموزش الکترونیک علوم پزشکی در پنج قاره دنیا و بهره برداری از تعداد شصت و دو منبع و کلید واژه های آموزش الکترونیکی، رشته های علوم پزشکی، فناوری ارتباطات، بررسی تطبیقی، دانشگاه انجام شده است. در نهایت، فعالیت های انجام شده در دانشگاه های مزبور با وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در این خصوص عملکرد بهتری داشته اند، مورد مقایسه قرار گرفته است.
یافته ها
یافته های بدست آمده نشان می دهد دانشگاه منچستر در انگلستان و دانشگاه دکین در استرالیا در زمینه راه اندازی و ایجاد دوره های آموزش الکترونیکی در رشته های علوم پزشکی از قدمت و تجربه بیشتری برخوردار هستند. در کلیه دانشگاه های پیشرو ارزیابی دانشجویان بصورت حضوری، آنلاین و ترکیبی است. در دانشگاه های کشور افریقای جنوبی کلیه آموزش های الکترونیکی بصورت رشته های منجر به مدرک ارائه می شود، در حالیکه در سایر دانشگاه ها بصورت دوره های تک درس، کوتاه مدت و رشته های منجر به مدرک در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. ارائه رشته ها و دوره های علوم بهداشتی بصورت الکترونیکی نسبت به سایر رشته ها و دوره ها در دانشگاه های مورد مطالعه بیشتر است.
بحث و نتیجه گیری
بنظر می رسد دانشگاه های مورد مطالعه در کشورهای منتخب درخصوص تاریخچه، واحد متولی، ملزومات ورود، نوع ارزیابی، نحوه ارائه تکالیف، روش ثبت نام و نوع آموزش الکترونیکی بکار رفته بصورت متفاوت با یکدیگر عمل می کنند. نتایج این بررسی نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی کشور در مقایسه با کشورهای پیشرو، کاستی هایی دارد. لازمه موفقیت در بکارگیری موفق این سیستم برقراری زیر ساخت های فناوری و فرهنگی و ارتقاء مهارت مورد نیاز کاربران است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p741465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!