مطالعه اثرات استعمال خوراکی سیلی مارین (عصاره گیاه خارمریم) بر تغییرات ناشی از تابش پرتوی فرابنفش بر پوست خوکچه هندی

چکیده:
مقدمه
بررسی ها نشان داده اند که سیلی مارین یکی از نادرترین مواد گیاهی است که در شکل خوراکی، دارای خواص محافظت نوری علیه آفتاب سوختگی، سرطان پوست غیرملانومایی و مهار ایمنی می باشد. سادگی مصرف، ارزان و در دسترس بودن سیلی مارین می تواند آن را جاگزین مناسبی برای بسیاری از فرآورده های موضعی ضد آفتاب نماید.
هدف
با توجه به آسیب های پوستی ناشی از پرتوی فرا بنفش خورشید و نیاز به مواد محافظ در مقابل اثرات سوء این اشعه، در این مطالعه اثرات استعمال خوراکی سیلی مارین در جلوگیری از اثرات سوء پرتوی فرابنفش با استفاده از یافته های هیستوپاتولوژیک و بررسی علایم بالینی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
روش بررسی
در این مطالعه دو گروه 30 تایی خوکچه هندی آلبینوانتخاب شدند. در گروه آزمایش، 20 روز قبل از تابش پرتوی فرابنفش و نیز در حین تابش، سیلی مارین با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم و به طریق گاواژ به حیوانات خورانده شد و گروه شاهد، فقط آب مقطر دریافت نمود. سپس هر دو گروه، در معرض اشعه فرابنفش با دوز 180 میلی ژول بر سانتی متر مربع قرار گرفتند. در پایان، علایم بالینی ثبت و از پوست نواحی اشعه دیده، نمونه برداری شده و تحت بررسی هیستوپاتولوژیک قرار گرفت.
نتایج
نتایج بررسی های بالینی و هیستوپاتولوژیک نشان دادند که استعمال خوراکی سیلی مارین دارای اثرات محافظتی در مقابل اثرات سوء پرتوی فرابنفش بر روی پوست خوکچه هندی می باشد.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از این مطالعه می تواند مشوق معرفی و استفاده از این ماده گیاهی برای تولید محصولات خوراکی محافظ در مقابل اشعه آفتاب باشد، زیرا هیچ کرم ضدآفتابی قادر به محافظت کامل پوست در مقابل تمام طیف های اشعه UV نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p741919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!