مطالعه اثرات افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی با رهیافت داده - ستانده (86-1385)

پیام:
چکیده:
زمینه

توجه به این که سطوح قیمت و تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی خارج از روال و سازگار بازار تعیین می شود، حصول اطمینان از تعیین و برآورد یک قیمت متعادل و ضرورت شفاف و آشکار نمودن پیامد قیمت های تعیین شده برای سیاستگذاران بخش حائز اهمیت فراوان است.

هدف

مطالعه به منظور تعیین اثرات افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی با رهیافت داده–ستانده انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه کاربردی، جامعه پژوهش تمام بخش های اقتصادی کشور ایران بود. جدول داده-ستانده سال 1380 مرکز آمار ایران به عنوان پایه آماری به کار رفت.طی سه سناریوی متفاوت اثر افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی به صورت خفیف (معادل مقدار تعرفه های مصوب)، متوسط (معادل نرخ تورم) و شدید (معادل نرخ های پیشنهادی نظام پزشکی)در سال 1386نسبت به1385 بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی محاسبه شد. برای تحلیل داده ها ازرویکرد طرف عرضه داده-ستانده در قالب دو مدل باز و بسته و همچنین نرم افزار excel استفاده شد.

یافته ها

دامنه تغییر اثر افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی با اعمال سناریوهای اول، دوم و سوم در قالب مدل باز، به ترتیب بین 00001/0 تا 81/13، 00001/0 تا 31/15 و 00003/0 تا 43/50 درصد بود. در قالب این مدل بخش پزشکی و بیمارستانی و سپس بخش خدمات اجتماعی بیش ترین حساسیت مثبت را نسبت به افزایش تعرفه های پزشکی و بیمارستانی داشتند،در حالی که بخش کشاورزی کم ترین حساسیت مثبت از خود نشان داد. دامنه تغییر اثر افزایش تعرفه ها بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی با اعمال سناریوهای اول،دوم و سوم در قالب مدل بسته به ترتیب بین02/0 تا 46/12، 02/0 تا 01/14 و 06/0 تا 14/46 درصد تعیین شد. در قالب مدل بسته هم حساسیت بخش ها همانند مدل باز بود. برخی از بخش ها هم متاثر از تغییر تعرفه ها نبودند و حساسیت صفر داشتند.

نتیجه گیری

اثرات ناچیز تغییر تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر روی سایر بخش ها و نقش کمتر آن در درونی کردن فرآیند تولید و یکپارچگی اقتصاد نشان داد که بخش های مذکور اساسا ماهیت مصرف نهایی دارند تا واسطه ای. بر اساس نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود که تغییرات تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر اساس نرخ تورم محاسبه و اعمال شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p746377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!