اثر مکمل یاری توام ویتامینA، C و عنصر روی، بر شاخص های اکسیدانی- آنتی اکسیدانی، التهابی و بالینی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف

با توجه به نقش رادیکال های آزاد در پاتوژنز آرتریت روماتوئید، این مطالعه با هدف بررسی اثرمکمل یاری توام ویتامین A،C و عنصر روی برشاخص های اکسیدانی– آنتی اکسیدانی، التهابی و بالینی بیماران آرتریت روماتوئید غیر فعال صورت گرفت.

روش کار

49 بیمار (میانگین سنی 54/12±78/48سال) دریک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به مدت 12هفته همراه با داروهای معمول خود، روزانه کپسول توام ویتامینCو روی (300میلی گرم ویتامینCو5میلی گرم روی) و یک روز درمیان کپسول ویتامین) A حاوی 25000 IU) دریافت نموده و گروه دوم در این مدت تنها داروهای معمول خود را دریافت می کردند. شاخص های بالینی (شاخص فعالیت بیماری)، بیوشیمیایی(مالون دی آلدئید و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام) و التهابی (پروتئینCRP و ضریب سدیمانتاسیون گلبول های قرمز) درشروع و پایان 12هفته بررسی شدند. مقایسه تغییرات بین گروه ها و درون گروه ها به ترتیب با آزمون t-مستقل و آزمون t-مزدوج، با قبول سطح معنی داری 05/0 £P انجام گرفت.

نتایج

بعد از 12 هفته مکمل یاری، در گروه اول نسبت به گروه دوم، مقادیر مالون دی آلدئید و امتیاز فعالیت بیماری (0001/0>P) و ضریب سدیمانتاسیون (033/0=P) به طور معنی داری کاهش و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام به طور معنی داری (0001/0>P) افزایش یافت. از نظر CRP، اختلافی بین دو گروه وجود نداشت (05/0<P).

نتیجه گیری

این مطالعه نشان می دهد که مکمل آنتی اکسیدان ها به همراه داروهای مصرفی در بیماران آرتریت روماتوئید غیر فعال، ممکن است نقش مهمی در بهبود استرس اکسیداتیو و کاهش فعالیت بیماری و وضعیت التهابی داشته باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p749419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!