تاثیر مراقبت حمایتی ماما طی زایمان، بر تغذیه انحصاری با شیر مادر در زنان نخست زا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

با وجود اینکه برخی مطالعات نشان داده اند که حمایت طی زایمان، سبب بهبود پیش آگهی مادر در ارتباط با شیرخوار می شود، اما اطلاعات علمی کافی در این زمینه گزارش نشده است. در این راستا مطالعه ای با هدف تعیین تاثیر مراقبت حمایتی ماما طی زایمان بر تغذیه انحصاری با شیر مادر در زنان نخست زا، در بیمارستان ام البنین(س) شهر مشهد انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که از آذر 1386 تا خرداد 1387 انجام شد، 80 زن نخست زا با سن حاملگی 38 تا 42 هفته، جنین زنده واحد، با نمایش قله سر، پرده های جنینی سالم، اتساع دهانه رحم 3 تا 4 سانتیمتر، عدم وجود عوارض طبی طی حاملگی و عدم وجود شواهد زجر جنین یا تناسب سری- لگنی، به صورت تصادفی در گروه مراقبت حمایتی و گروه مراقبت معمول قرار گرفتند. همه مادران از زمان تولد نوزاد تا شش هفته پس از زایمان، روزانه تغذیه شیرخوار را در فرم بازنگری ثبت می کردند. ابزار گردآوری داده ها فرم مصاحبه، فرم معاینه و مشاهده، فرم بازنگری، مقیاس تطابق دیداری، مقیاس اضطراب اشپیل برگر و مقیاس تجربه شیردهی بود. داده ها با استفاده از آزمون های تی، من ویتنی، کای دو و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

فراوانی تغذیه انحصاری با شیر مادر در هفته چهارم و ششم پس از زایمان به طور معنی داری در گروه مراقبت حمایتی بیشتر از گروه مراقبت معمول بود (به ترتیب 023/0=P و 017/0=P).

نتیجه گیری

مراقبت حمایتی ماما تاثیر مثبتی بر شیردهی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می شود مراقبت حمایتی به عنوان راهکاری به منظور تقویت تغذیه انحصاری با شیر مادر و حفظ سلامت شیرخوار به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p763509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!