شناسایی پاتولوژیکی و مولکولی جدایه های فوزاریم سولانی اختصاصی لوبیا و تعیین آهنگ در پرتو گاما مناسب برای القای جهش در آن

پیام:
چکیده:
در سال های 1384-1385 گیاهان با علایم پوسیدگی ریشه و طوقه از 48 مزرعه ی مختلف لوبیا واقع در استان های خوزستان و مرکزی جمع آوری شد. پس از شناسایی ریخت شناختی، تعداد 20 جدایه ی فوزاریم سولانی تعیین شد. با انجام آزمایش های بیماری زایی، فرم مخصوص چهار جدایه ی فوزاریم سولانی اختصاصی لوبیا مشخص گردید. با به کارگیری آغازگرهای اختصاصی برای این فرم مخصوص (FSPHR وFSPHF) ، تعداد سه جدایه به عنوان فرم مخصوص لوبیا مورد تایید قرار گرفت. به منظور القای جهش، هاگ تولید شده در محیط کشت قارچ پس از شمارش و تعیین رقت، بر سطح محیط کشت آب آگار پخش شد. محیط های کشت حاوی هاگ با استفاده از دستگاه گاماسل با چشمه ی کبالت 60 (فعالیت 2500 کوری و آهنگ دز 38/0 گری در ثانیه) در دزهای 0، 60، 90، 120، 150 و 180 گری پرتودهی شد. پس از گذشت 18 ساعت، درصد جوانه زنی هاگ ها محاسبه گردید. مقایسه ی درصد جوانه زنی و میزان رشد کولونی در دزهای مختلف نشان داد که در محدوده ی 120 تا 180 گری می توان انتظار وقوع جهش مفید در ژنوم هاگ های قارچ را داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p770391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!