ارزیابی وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران براساس معیارهای وب سنجی در سال 2008

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه وب گاه ها در امر اطلاع رسانی از جایگاه بسیار مهمی برخور دارند بدین منظور دانشگاه ها برای ساماندهی و دسترس پذیر کردن انبوه اطلاعات و معرفی قابلیت ها و توانمندی های خود وب گاه هایی را طراحی کرده اند. این مطالعه با هدف ارزیابی وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس معیارهای وب سنجی در سال 2008 میلادی صورت گرفته است.

روش بررسی

این پژوهش با استفاده از روش تحلیل پیوندی که یکی از روش های وب سنجی می باشد انجام گرفته و بر اساس چهار معیار وب سنجی visibility، size، rich files و google scholar وضعیت موجود وب گاه دانشگاه های علوم پزشکی تهران را مورد بررسی قرار داده است. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در پژوهش های وب سنجی موتورهای جستجو می باشند که در این پژوهش با کمک چهار موتور جستجوی گوگل، یاهو، لایو سرچ و اگزلید داده ها جمع آوری گردیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ازنرم افزار Excel استفاده شده است.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان می دهد که در مجموع وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران با 9562 پیوند دریافتی از لحاظ رویت پذیری مطلوب نمی باشد در حالیکه از لحاظ پژوهش های منتشر شده در گوگل اسکالر با 12100 مقاله، جایگاه بسیار مناسبی در منطقه وجهان دارد همچنین اندازه وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران که وابسته به نمایه سازی توسط موتورهای جستجو می باشد بیشتر توسط موتورهای جستجو گوگل و یاهو و به میزان کمتری توسط موتورهای جستجو اگزلید و لایوسرچ نمایه سازی شده اند، تعداد 10813 صفحه به صورت فایل های غنی شده منتشر شده است که بیشتر تمایل به انتشار مطالب در قالب. Pdf و سپس به شکل. Doc و. ppt دارند. زمان بارگذاری صفحه خانگی وب گاه دانشگاه با 4.2 ثانیه از سرعت مناسب برخوردار نمی باشد.

بحث و نتیجه گیری

جایگاه پژوهشی و استنادی وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس گوگل اسکالر در جایگاه بسیار خوب و عالی در منطقه خاورمیانه وجهان می باشد. تعداد صفحات منتشر شده در وب گاه دانشگاه علوم پزشکی تهران به زبان فارسی در حد مطلوب قرار دارد ولی محتوای منتشر شده به زبان انگلیسی مطلوب نمی باشد. تعداد پیوندهای صورت گرفته از موسسات دانشگاهی به این دانشگاه خوب می باشد اما تعداد پیوندهای صورت گرفته در سطح بین المللی و موسسات اطلاعاتی کم است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p773320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!