بررسی تاتیر آموزش سلامت دهان و دندان در مادران بر کاهش پلاک دندانی کودکان 3تا6 ساله بر اساس الگوی باور سلامت در شهرستان زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف

یکی از ضروریات انجام آموزش بهداشت دهان و دندان شیوع بالای بیماری های دندان به خصوص در کودکان است. رویکرد جدید، استفاده از مدل ها در آموزش می باشد. هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر آموزش بر اساس الگوی باور سلامت بر بهداشت دهان و دندان و کاهش پلاک دندانی در کودکان 3تا6 ساله بود.

روش بررسی

این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 56 مادر دارای کودک 3تا6 ساله ی تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی شماره یک شهری زنجان، در دو گروه مداخله و شاهد، صورت گرفت. مداخله ی آموزشی بر اساس اجزای الگوی باور سلامت در مداخله انجام شد و عملکرد مادران بر اساس دفعات مسواک زدن و کمک در امر مسواک زدن به کودکان قبل و یک ماه بعد از مداخله سنجیده شد ودر نهایت پلاک دندان کودکان بر اساس شاخص پلاک Navy (NPI) به عنوان شاخص عملکرد مطلوب تعیین گردید.

یافته ها

نتایج آزمون آماری Tاختلاف معنی داری بین نمرات مادران در اجزای الگوی باور سلامت در دو گروه مداخله و شاهد، قبل و یک ماه بعد از مداخله ی آموزشی را نشان داد (001/0p<). همچنین تفاوت نمرات میزان پلاک دندان در دو گروه، در مرحله ی قبل و پس از آموزش با استفاده از آزمون آماری T معنی دار بود (001/0p<).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمده با افزایش میزان حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده نسبت به بهداشت دهان و دندان، رفتارهای پیشگیری کننده بهداشت دهان و دندان نیز بهبود می یابد که کارایی مدل را در اموزش بهداشت دهان و دندان نشان می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p776516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!