مقایسه انواع ژنوتیپ های ویروس هپاتیت c در بیماران دیالیزی با افراد غیر اورمیک

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
ویروس هپاتیت c، یک ویروس RNA دار تک رشته ای، پوشش دار و از خانواده فلاوی ویریدیه بوده که مسئول90 درصد از موارد هپاتیت های ویروسی غیر A و غیرB می باشد. این ویروس دارای ساب تایپ های متعددی است که شش تایپ آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. شیوع عفونت با ویروس هپاتیت c دربین بیماران همودیالیزی مزمن بسیار بالا است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه فراوانی ژنوتیپ های ویروس هپاتیت c دربیماران همودیالیزی با بیماران غیر اورمیک بود.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش مورد شاهدی است که درطی سالهای 1389-1388 در دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. جامعه آماری شامل 113 بیمار اورمیک و غیر اورمیک مبتلا به ویروس هپاتیت c مراجعه کننده به درمانگاه نفرولوژی بیمارستان امام خمینی، بیماران همودیالیزی مراکز دیالیز ساری و قائم شهر بودند. گروه مورد شامل 55 بیمار ویروس هپاتیت c همودیالیزی و گروه شاهد شامل 58 بیمار ویروس هپاتیت c غیر اورمیک بودند. بیماران همودیالیزی 2 تا 3 جلسه در هفته تحت همودیالیز بودند. دراین بررسی وجود عفونت ویروس هپاتیت c به روش RT-PCR مشخص شد. هم چنین ژنوتیپ ویروس هپاتیت c به روش RT-PCR و با استفاده از پرایمر و پروب های اختصاصی تعیین گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سنی گروه مورد 6/14±88/44 سال و گروه شاهد 9/11±73/46 سال بود. در گروه مورد 23 بیمار(8/41 درصد) مؤنث و32 بیمار(2/58 درصد) مذکربودند، در مقابل در گروه شاهد 14 بیمار(25 درصد) مؤنث و 42 بیمار(75 درصد) مذکر بودند. شایع ترین ژنوتیپ در گروه مورد، تایپ 1 (7/72 درصد) و در گروه شاهد3a (50 درصد) بود. از لحاظ ژنوتیپ های ویروس هپاتیت c، بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی دار وجودداشت(05/0p<). کراتی نین و نیتروژن اوره خون در بیماران همودیالیزی نسبت به گروه شاهد اختلال واضحی را نشان داد، در حالی که آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز و تست ترمبوپلاستین جزیی در گروه شاهد نسبت به بیماران همودیالیزی افزایش بیشتری داشت.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که ژنوتیپ های ویروس هپاتیت c وفاکتورهای خطر وابسته به آن در بیماران همودیالیزی با بیماران غیر اورمیک مبتلا به هپاتیت c به وضوح متفاوت است به طوری که در گروه مورد، تایپ غالب تایپ 1 بوده در حالی که در گروه شاهد تایپ غالب تایپ 3a بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
283
لینک کوتاه:
magiran.com/p781760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!