بررسی تاثیر تنفس ریتمیک بر شدت درد بیماران بعد از عمل جراحی ارتوپدی

چکیده:
مقدمه
تنفس ریتمیک یکی از روش های انحراف فکر است که جهت دردهای حاد مورد استفاده قرار می گیرد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر تنفس ریتمیک بر شدت درد و میزان مسکن دریافتی بیماران پس از عمل جراحی ارتوپدی صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی است. در این پژوهش 68 بیمار بطور تصادفی از جامعه پژوهش انتخاب و به دو گروه کنترل (34 نفر) و تجربی (34 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه راهنمای مصاحبه بود که خود شامل 10 سؤال مربوط به مشخصات فردی و اجتماعی، معیار مقیاس بصری 10 عددی شدت درد (VAS) و فرم مخصوص دریافت مسکن بعد از عمل بود. 24 ساعت قبل از عمل جراحی به گروه تجربی روش تنفس ریتمیک آموزش داده می شد بطوری که بیمار قادر به انجام روش فوق می گردید (گروه کنترل تحت اقدامات روتین بخش قرار داشتند)، سپس در طی 24 ساعت اول شدت درد (در طی 12 ساعت اول هر 3 ساعت در طی 12 ساعت بعدی هر 6 ساعت) و تعداد مسکن دریافتی برای هر دو گروه کنترل و ثبت می‎شد.
نتایج
سابقه عمل جراحی در بیماران 05/47% بود و 7/39% از بیماران سابقه یکبار بستری داشتند، نوع عمل جراحی اخیر اکثریت (8/61%) پیچ و پلاک بود و طول محل عمل جراحی اکثریت دو گروه (9/55%) بین 20-11 سانتی‎متر بوده است. یافته های بدست آمده از شدت درد و تعداد مسکن دریافتی نشان داد که گروه تجربی که از تنفس ریتمیک در طی شدت درد استفاده نموده بودند به مراتب از شدت درد و دریافت مسکن کمتری بعد از عمل جراحی نسبت به گروه کنترل برخوردار بودند بطوری که آزمون آماری تی تست (83/3 t=) با 01/0P< اختلاف معنی‎داری بین شدت درد و آزمون کای اسکویر (92/12X2=) با 01/0P< اختلاف معنی‎داری با تعداد دفعات مسکن در گروه تجربی و کنترل نشان داد.
نتیجه گیری: بکارگیری تنفس ریتمیک می‎تواند یکی از عوامل مؤثر در کاهش درد و تعداد مسکن دریافتی در بیماران بعد از عمل جراحی ارتوپدی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p783964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!