شیوع اسکولیوزیس در میان دانش آموزان مدارس راهنمایی سنندج در سال 1380

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
اسکولیوزیس انحراف جانبی ستون فقرات می باشد که با چرخش و پیچ خوردگی مهره ها بر روی محور عمودی همراه بوده و یکی از شایعترین بیماری های کودکان است. اهمیت اسکولیوزیس بعنوان یک معضل بهداشتی در سنین مدرسه شناخته شده است بطوریکه برنامه های غربالگری گسترده ای در مناطق مختلف دنیا اجرا شده و یا در حال اجرا می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی شهر سنندج تشکیل میداد. حجم نمونه شامل 1981 نفر از این دانش آموزان بود که به روش تصادفی (طبقه ای خوشه ای) انتخاب شدند. سپس از افراد مورد مطالعه معاینات لازم بعمل آمد. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS win و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
در این مطالعه تعداد 1981 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر سنندج مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج مطالعه تعداد 981 نفر آنها یعنی 5/49 درصد پسر و تعداد 1000 نفر یعنی 5/50 درصد دختر بودند. میانگین سنی آنها 44/13 سال با انحراف معیار 13/1 سال بود. از میان افراد مورد مطالعه تعداد 527 نفر یعنی 6/26 درصد در مرحله اول غربالگری شناسایی شدند که به کلینیک تخصصی ارجاع داده شدند. در نهایت شیوع اسکولیوزیس در افراد مورد مطالعه 8/2 درصد (55 مورد) بود. شیوع اسکولیوزیس در میان پسران به طور معنی داری بیشتر از دختران بود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه چنین نتیجه گیری شد که میزان شیوع اسکولیوزیس در مدارس راهنمایی شهر سنندج در حد متوسطی قرار دارد ولی اسکولیوزیس بطور غیرمعمول در پسران بیشتر از دختران است که باید مورد بررسی و مطالعات بیشتر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p783967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!