میزان بروز نقص طناب عصبی در نوزادان متولد شده در بیمارستان بعثت سنندج در سالهای 80-1377

چکیده:
مقدمه
نقص طناب عصبی (Neural Tube Defect) یا NTD بخصوص Spina bifida و Anencephaly از عوامل مهم مرگ و میر در نوزادان و شیرخواران هستند. میزان بروز نقص طناب عصبی در مناطق مختلف دنیا کاملا متفاوت است ولی برآورد می شود سالیانه بیش از 000/300 نوزاد با نقص طناب عصبی بدنیا می آیند. این مطالعه با هدف تعیین میزان بروز و شناخت خصوصیات اپیدمیولوژیک موارد نقص طناب عصبی در بیمارستان بعثت سنندج انجام شد.
مواد و روش ها
جامعه آماری شامل کلیه نوزادان متولد شده در بیمارستان بعثت در سالهای 80-1377 بود. حجم نمونه شامل 14915 نوزاد بود تعداد 93 نوزاد مبتلا به نقص طناب عصبی بودند که در فاصله سالهای 80-1377 تشخیص داده شده بودند. نوع مطالعه مقطعی (cross sectional) بود. داده های بدست آمده وارد محیط نرم افزار آماری Spss win گردید و به کمک این نرم افزار، میزان بروز و آزمونهای آماری کای دو و T-Test تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
بر اساس نتایج این مطالعه تعداد 93 مورد نقص طناب عصبی در سالهای 1377 الی 1380 در نوزادان متولد شده در بیمارستان بعثت تشخیص داده شد (تا پایان آذر ماه) در این مدت تعداد 14915 تولد زنده در این مرکز اتفاق افتاد و بر این اساس میزان بروز 23/6 در هر 1000 تولد زنده را نشان داد. همچنین میزان بروز اسپاینا بیفیدا 94/1 در هر 1000 تولد زنده و میزان بروز آننسفالی 87/1 مورد در هر هزار تولد زنده بوده است.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه میزان بروز نقص طناب عصبی در نوزادان متولد شده در بیمارستان بعثت سنندج نسبت به سایر مناطق دنیا بسیار بالاتر است بنابراین لازم است مورد توجه جدی محققان قرار گیرد و مطالعات طولانی مدت و آینده نگر جهت بررسی علل آن انجام شود. بنابراین پیشنهاد می شود، یک مطالعه 5 ساله جهت تعیین میزان بروز و علل مرتبط به آن در سطح استان کردستان انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p784056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!