فراوانی حاملین بینی استافیلوکوک طلائی در کارکنان بالینی بیمارستان بعثت سنندج و مقاومت سویه های جدا شده از آنها به آنتی بیوتیک ها

چکیده:
مقدمه
انتقال استافیلوکوک طلائی از بینی کارکنان بالینی حامل باکتری به بیماران بخوبی نشان داده شده است. عواقب عفونت های استافیلوکوکی مخصوصا سویه های مقاوم به متی سیلین آن علیرغم استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند وخیم باشد بنابراین اجرای یک برنامه کنترل جهت جلوگیری از انتقال باکتری و کاهش دادن مقاومت داروئی آن لازم می باشد. در این بررسی وضعیت کارکنان بالینی بیمارستان بعثت سنندج از نظر فراوانی حاملین بینی استافیلوکوک طلائی و مقاومت سویه های جدا شده از بینی آنها نسبت به آنتی بیوتیک ها بررسی گردید.
مواد و روش ها
طی یک مطالعه مقطعی نمونه ترشحات بینی 118 نفر از کارکنان بالینی بیمارستان بعثت کشت داده شد و وجود استافیلوکوک طلائی در کشت نمونه ها با استفاده از رنگ‎آمیزی گرام و آزمایش‎های کاتالاز و کواگولاز تشخیص داده شد و حساسیت و مقاومت سویه های جدا شده نسبت به آنتی‎بیوتیک‎ها با استفاده از روش آنتی‎بیوگرام دیسک دیفیوژن تعیین گردید.
نتایج
نتایج این بررسی نشان داد که در بلوک زایمان 55%، در بخش زنان 54%، در ICU 50%، در بخش‎های جراحی44%، در اورژانس 43% و در بخش نوزادان 38%، و در کل 43% کارکنان حامل استافیلوکوک طلائی در بینی بودند. از نظر آماری ارتباط قابل توجهی بین جنس و میزان حامل بودن باکتری وجود نداشت (7/0P=) نتایج بررسی هر چند ارتباط قابل توجهی بین سنوات خدمت و میزان حامل بودن باکتری را مطرح می کند ولی از نظر آماری به سطح قابل قبولی نرسید (06/0P=). ارتباط سن با میزان حامل شدن باکتری تا حدودی شبیه ارتباط سنوات خدمت با میزان حامل بودن بود.
بر اساس نتایج آنتی بیوگرام 100% سویه های استافیلوکوک طلائی جدا شده از بینی کارکنان بالینی به وانکومایسین و ریفامپین، 92% به سیپروفلوکساسین، 86% به سفالوتین، 84% به کلوگزاسیلین، 80% به جنتامایسین، 59% به اریترومایسین حساس بودند. 16% سویه ها نسبت به متی سیلین و 8% نسبت به سیپروفلوکساسین و سفالوتین نسبتا مقاوم بودند.
نتیجه گیری
فراوانی حاملین بینی استافیلوکوک طلائی در کارکنان بالینی بیمارستان بعثت و طیف حساسیت و مقاومت آنها به آنتی بیوتیکها در محدوده اکثر گزارش های در دسترس از سایر بیمارستانهای داخل و خارج کشور بود. نتایج مطالعه در کل نظارت بیشتر بر ICU، استفاده محدود و منطقی‎تر از سیپروفلوکساسین و همچنین انجام یک مطالعه تحلیلی جهت روشن نمودن رابطه احتمالی بین سنوات خدمت و میزان حامل بودن باکتری را توصیه می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p784111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!