بررسی تعیین اعتبار نوار تست ادراری در تشخیص عفونت‎های ادراری در کودکان

چکیده:
مقدمه
عفونت‎های ادراری شایعترین بیماری دستگاه ادراری در کودکان است و موجب عفونت، سپتی سمی، افزایش فشارخون، معلولیت و مرگ و میر می‎گردد. اساس تشخیص این بیماری کشت ادرار است، اما استفاده از نوارهای تست ادرار، سریع، آسان، در دسترس و برای بررسی اولیه مناسب می‎باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه که در سال 1377 به انجام رسید از نوع توصیفی تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کودکان مشکوک به عفونت ادراری (در محدوده سنی نوزادی تا 16 سالگی) مراجعه‎کننده به درمانگاه بیمارستان قائم همدان و ولیعصر تویسرکان تشکیل می‎دادند. در هر یک از این افراد به صورت همزمان آزمایش میکروسکوپی ادرار، کشت ادرار و آزمایش ادرار توسط نوار تست انجام شده و نتایج در پرسشنامه های مربوط ثبت می‎گردید.
نتایج
در این مطالعه دیده شد در جمعیت مبتلا به عفونت ادراری (کشت ادرار مثبت) در 56% موارد آزمایش ادرار توسط نوار تست، نیتریت مثبت می‎باشد و در 52% موارد، آنزیم لکوسیت استراز مثبت می‎باشد و بین عفونت‎های مجاری ادراری کودکان مورد مطالعه و آزمایش ادرار توسط نوار تست در ارتباط با کشف نیتریت و آنزیم لکوسیتی (لکوسیت استراز) از نظر آماری ارتباط معنی‎داری وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل در این تحقیق بیانگر کارآیی نوار تست ادراری در تشخیص عفونت‎های مجاری ادراری در کودکان می باشد به طوری که در جمعیت مبتلا، 56% موارد نیتریت مثبت و 52% آنزیم لکوسیت استراز مثبت بود. این مطالعه نشان داد آزمایش ادرار توسط نوار تست جهت کشف نیتریت و آنزیم لکوسیت استراز در تشخیص عفونت‎های مجاری ادرار از ویژگی بسیار بالا (98%) و از حساسیت نسبتا خوبی (5/69%) برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p784113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!