تاثیر پروپوفول در جلوگیری از افزایش فشار چشم بدنبال تزریق سوکسینیل کولین و لوله گذاری نای

چکیده:
سابقه و هدف
بخش عمده ای از مصدومین، بیماران دچار صدمه نافذ چشم هستند و ناشتا نبودن اغلب آنها، احتمال آسپیراسیون ریوی را در پی دارد. از آنجائی که جایگزین مطمئنی برای لوله گذاری نای و استفاده ازسوکسینیل کولین که بتواند احتمال آسپیراسیون ریوی را به حد اقل برساند و دارویی که بتواند شلی عضلانی کامل با زمان شروع ارکوتاه را ایجاد نماید معرفی نشده است، همیشه نگرانی از افزایش فشار داخل چشم وخارج شدن زجاجیه به هنگام القاء بیهوشی وجود دارد. هدف این مطالعه این است که مشخص نماید آیا استفاده از پروپوفول به عنوان خواب آور به تنهایی و بدون کاربرد پیش داروئی دیگری می تواند مانع افزایش فشارچشم بعد از تزریق سوکسینیل کولین و لوله گذاری نای بشود
مواد و روش ها
در این مطالعه ابتدا تعداد 46 مورد از بیماران که در طبقه بندی 1و2 انجمن بیهوشی آمریکا (Ï،ÏÏ ÂSÂPS) قرار داشتند، انتخاب شدند. قبل از القاء بیهوشی فشارچشم بیماران با استفاده از تونومتر شیوتز اندازه گیری شد. سپس با استفاده از پروپوفول و سوکسینیل کولین القاء بیهوشی و لوله گذاری نای صورت گرفت. بلافاصله و دو دقیقه بعد از لوله گذاری نای، فشارچشم به روش قبلی اندازه گیری شد. تجزیه وتحلیل متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و SÂS-9.1 انجام و از آزمون اندازه گیری های مکرروضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
یافته ها
از تعداد 33 مورد 4/39 درصد زن و 6/60 درصد مرد و میانگین سنی آنها 8/54 سال بود. میانگین فشارچشم قبل ازالقاء 12، بلافاصله بعد از لوله گذاری 69/10 و دو دقیقه بعد ازلوله گذاری 93/9 میلی متر جیوه بود. در آزمون اندازه گیری های مکرراین میانگین ها تفاوت معنی دار آماری را نشان دادند (05/0p<).
استنتاج
یافته ها نشان داد در بیمارانی که به روش القاء سریع با استفاده از پروپوفول بیهوش شده اند بدنبال تزریق سوکسینیل کولین و لوله گذاری نای نه تنها افزایش فشارچشم بوجود نمی آید، بلکه شاهدکاهش قابل توجه آن نیزخواهیم بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
88
لینک کوتاه:
magiran.com/p786065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!