بررسی کارایی و سمیت نانوکپسول های حاوی آمفوتریسین B در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
هدف
آمفوتریسین B یکی از قدیمی ترین داروهای ضد قارچی بوده و برای درمان عفونت های قارچی سیستمیک مناسب است. متاسفانه، این دارو برخی از آثار جانبی مانند سمیت در کلیه ها را از خود نشان می دهد. بنابراین اخیرا برای افزایش کارایی و کاهش سمیت آمفوتریسین B فرمولاسیون های جدیدی از آن تهیه می شود.
مواد و روش ها
نانوکپسول های حاوی آمفوتریسین B به روش جانشینی حلال با استفاده از پلیمرهایی نظیر پلی D و L- لاکتید- کو- گلیکولید تهیه و با استفاده از اکسید سیلیسیم به فرم پودر خشک تبدیل شد. کارایی محصورسازی آمفوتریسین B به روش اسپکتروفتومتری محاسبه شد. همچنین مقدار حداقل غلظت مهارکنندگی نانوکپسول های تهیه شده برای قارچ کاندیدا آلبیکانس (ATCC 90028) با استفاده از روش رقت سازی متوالی اندازه گیری شد. سپس آثار سمی آن بر گلبول های قرمز انسانی در شرایط آزمایشگاهی بررسی شد.
نتایج
یافته ها نشان داد که کارایی محصورسازی آمفوتریسین B معادل 13/0 ± 75 درصد است. مقدار حداقل غلظت مهارکنندگی نانوکپسول های حاوی آمفوتریسین B بر ضد قارچ کاندیدا آلبیکانس مورد مطالعه در مقایسه با آنتی بیوتیک مذکور به فرم آزاد کاهش قابل ملاحظه ای نشان داد. همچنین اثر سمی آمفوتریسین B محصور در نانوکپسول ها بر گلبول های قرمز انسانی 89/5 بار کمتر از فرم آزاد این دارو بود.
نتیجه گیری
یافته ها بیانگر این است که نانوکپسول های حاوی آمفوتریسین B تهیه شده در این تحقیق می تواند به عنوان یک سیستم ناقل مناسب برای این دارو در درمان عفونت های قارچی به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p796353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!