شیوع تظاهرات دهانی در زنان یائسه مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی کرمان و مقایسه آن با زنان غیر یائسه در سال 88

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغییرات هورمونی و وجود پدیده هایی همچون بلوغ، بارداری و یائسگی در زنان سبب شده تا این گروه از افراد جامعه به عنوان افرادی خاص از نظر بسیاری از بیماری ها مورد توجه قرار گیرند. هدف از این پژوهش، مقایسه شیوع تظاهرات دهانی در زنان در دوران یائسگی و پیش از آن بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی و توصیفی– تحلیلی، تعداد 205 نفر شامل 133 نفر شاهد (9/64 درصد) و 72 نفر مورد (1/35 درصد) از بیماران زن مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی که در سنین 55-44 سال بودند مورد معاینه و بررسی دهانی قرار گرفتند. سمپتوم های دهانی شامل خشکی دهان، اختلال در درک مزه، خونریزی از لثه ها و سوزش دهان در این افراد مورد بررسی قرار گرفت. بعد از ثبت اطلاعات، داده ها و یافته های این پروژه با استفاده از آزمون کای اسکور، t-test و برنامه SPSS15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
بر مبنای یافته های این پژوهش، شایع ترین سمپتوم بیماران در این بررسی، خشکی دهان (5/40 درصد) می باشد. سایر سمپتوم های دهانی به ترتیب شامل اختلال در درک مزه (6/14 درصد)، خونریزی از لثه ها (6/14 درصد) و سوزش دهان (3/6) بودند. زنان یائسه 5/3 برابر افراد غیر یائسه از اختلال چشایی شکایت داشتند. در ضمن، افراد یائسه 8/1 برابر افراد غیر یائسه به خشکی دهان دچار بودند. سوزش دهان در افراد یائسه 1/4 برابر افراد غیر یائسه گزارش گردید. در ضمن افراد غیر یائسه 2/1 برابر نسبت به افراد یائسه از خونریزی لثه شکایت داشتند. همچنین بعد از حذف عامل سن، خشکی دهان در زنان یائسه به صورت معنی داری بیش از زنان غیر یائسه گزارش شد.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که عوارض دهانی یکی از مشکلات دوران یائسگی است که در بعضی موارد ممکن است بدون علایم بالینی ویژه ای باشد. بنابراین دندان پزشکان باید زنانی را که مورد مراقبت متخصص زنان نمی باشند به متخصص ارجاع دهند تا در ضمن در نظر گرفتن خطرات احتمالی هورمون درمانی، مشکلات سیستمیک و دهانی آنها درمان شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
185
لینک کوتاه:
magiran.com/p798185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!