میزان تحقق اهداف شهرک های تحقیقاتی و پارکهای علم و فناوری در ایران

چکیده:
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی میزان تحقق هدفهای شرکتهای تحقیقاتی و پارکهای علم و فن آوری در ایران صورت گرفته است. امروزه تغییر و تحولات فن آوری، دگرگونی های زیادی را در ابعاد مختلف زندگی ایجاد نموده است بصورتیکه فناوری های جدید هر روزه اثرات قابل توجهی را بر زندگی و رفاه جوامع می گذارد.
به بیان دیگر از موثرترین ابزار برنامه ریزی در زمینه توسعه علوم و فناوری در کشور و سطح بین المللی پیوند مراکز علمی و صنعتی به عنوان مهمترین مکانیزم بهبود و ارتقا علمی و فنی یک کشور می باشد. ایجاد چنین ارتباطی از طریق شکل گیری های شهرکهای تحقیقاتی و پارکهای علم و فن آوری می باشد و به عنوان مکان مناسبی برای انجام پژوهش های مختلف، توسعه علمی و صنعتی کشورها را ایفا می نماید. در ایران نیز طی سالیان اخیر توجه خاصی به احداث شهرکهای تحقیقاتی و پارکهای علم و فناوری شده است. به نحوی که بوسیله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فناوری و اطلاعات، وزارت صنایع و معادن و سایر سازمان های عمومی، دولتی و خصوصی در دست اجرا و یا در حال برنامه ریزی است. از تایید فرضیات پژوهش نتیجه گرفته می شود که ایجاد شهرکهای تحقیقاتی و پارکهای علم و فن آوری موجب افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکتهای متکی بر دانش و همچنین موجب بهره وری و کارآفرینی گسترش فناروی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p801279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!