رابطه ی آگاهی از تشخیص سرطان با امید در بیماران مبتلا به سرطان

چکیده:
آگاه نمودن بیماران مبتلا به سرطان از تشخیص بیماری خود یکی از چالش های اصلی در مراقبت از این بیماران است. این نگرانی وجود دارد که آگاهی از تشخیص باعث از بین رفتن امید این بیماران شود. در زمینه ی بررسی رابطه ی آگاهی از تشخیص با امید در بیماران مبتلا به سرطان مطالعه ای در ایران انجام نشده است. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی رابطه ی آگاهی از تشخیص بیماری با امید در بیماران مبتلا به سرطان است.
این مطالعه ی توصیفی- مقایسه ای در سال 1388 در مرکز آموزشی - درمانی شهید قاضی طباطبایی تبریز انجام گرفت. نمونه ی پژوهش عبارت بود از 150 بیمار که از تشخیص قطعی سرطان خود آگاه بودند و 150 بیمار که از تشخیص قطعی بیماری خود آگاه نبودند. این بیماران با روش در دسترس انتخاب شدند. امید بیماران با استفاده از Heart Hope Index بررسی شد. دامنه ی نمره ی این پرسشنامه بین 12 تا 48 است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.
مشخص شد که امید بیماران آگاه از تشخیص سرطان 42/6±61/37 و امید بیماران ناآگاه از تشخیص 10/7±16/37 است. بین سطح امید بیماران دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (57/0=P).
این نتایج می تواند نشان دهنده ی این باشد که اطلاع از تشخیص سرطان تاثیری بر سطح امید بیماران ندارد. هرچند که تایید این یافته به مطالعات بیش تری نیاز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p803500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!