اثر میدان الکترومغناطیسی رایانه های کیفی بر تعداد و تحرک اسپرم موش صحرایی

چکیده:
زمینه و هدف
رایانه های کیفی به عنوان یکی از منابع میدان های الکترومغناطیسی شناخته شده اند. بسیاری از افراد این رایانه ها را در هنگام استفاده روی پاهای خود قرار می دهند. تاکنون تنها گزارش هایی در مورد اثرات حرارتی استفاده از رایانه های کیفی روی پاها منتشر شده است. در این مطالعه تلاش شد تا با حذف اثرات حرارتی رایانه های کیفی، اثر میدان های مغناطیسی تولید شده توسط این دستگاه ها بر اسپرماتوژنز مورد بررسی قرار گیرد.
روش بررسی
بدین منظور 30 موش صحرایی همخون از نژاد ویستار با محدوده وزنی g200 تا 250 به صورت تصادفی به چهار گروه مختلف تقسیم شدند. شدت میدان مغناطیسی در نقاط مختلف رایانه کیفی با استفاده از دستگاه اندازه گیری میدان، اندازه گیری و روی رایانه کیفی نشانه گذاری شد. حداکثر شدت میدان معادل μT15/1 بود. موش های گروه های آزمون (21 سر موش صحرایی، هر گروه شامل 7 سر موش صحرایی و تحت اثر 3 شدت میدان متفاوت) به مدت یک هفته هر روز هفت ساعت روی یک صفحه عایق حرارتی در نواحی نشانه گذاری شده نگهداری شدند. موش های گروه کنترل (شامل 9 سر) در مدت زمان مشابهی روی یک دستگاه رایانه کیفی خاموش قرار گرفتند. بعد از این مدت در تمام حیواناتی که از طریق قطع نخاع کشته شده بودند، پارامترهایی مانند تعداد اسپرم، قابلیت تحرک و مرفولوژی اسپرمها بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از بسته نرم افزار آماری SPSS و آزمون های t و ناپارامتریMann Whiney و Kruskal Wallisاستفاده گردید. در این تحقیق، اختلاف های با 05/0>p به عنوان معنی دار در نظر گرفته شدند.
نتایج
نتایج نشان داد که قابلیت تحرک اسپرمها با افزایش شدت میدان مغناطیسی، کاهش معنی داری پیدا کرده است. فراوانی نسبی اسپرم هایی که در گروه تحرک d طبقه بندی می شدند، در میدان های مغناطیسی زمینه (کنترل)، ضعیف، متوسط و زیاد به ترتیب در حدود 17%، 31%، 29% و 68% بود. همچنین فراوانی نسبی اسپرم هایی که در گروه تحرک c طبقه بندی می شدند، در میدان های مغناطیسی زمینه (کنترل)، ضعیف، متوسط و زیاد به ترتیب در حدود 52%، 43%، 51% و 16% بود. پس از ادغام تحرک های d و c فراوانی نسبی اسپرم هایی که در این گروه ادغام شده طبقه بندی می شدند، در میدان های مغناطیسی زمینه (کنترل)، ضعیف، متوسط و زیاد به ترتیب در حدود 69%، 74%، 80% و 84% بود. اگرچه تعداد اسپرم در گروه دارای مواجهه با میدان مغناطیسی شدید به کمترین میزان ممکن رسیده بود؛ اما این تفاوت معنی دار نبود.
نتیجه گیری
در مجموع مطابق نتایج این مطالعه، قابلیت تحرک اسپرمها در موش صحرایی با افزایش شدت میدان مغناطیسی به صورت معنی دار آماری کاهش پیدا می نماید. از این رو میدان مغناطیسی ناشی از رایانه های کیفی می تواند از طریق تاثیر بر میزان تحرک اسپرمها، قابلیت های تولید مثلی آنها را دچار اختلال نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
251
لینک کوتاه:
magiran.com/p805244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!