شناسایی مولکولی فسفولیپاز3Bبعنوان عامل موثر در بیماریزاییآسپرژیلوس فومیگاتوس

پیام:
چکیده:
مقدمهفسفولیپدها یکی از ترکیبات اصلی غشا سیتوپلاسمی سلول های یوکاریوتی می باشند. فسفولیپازها نیز آنزیم هایی هستند که در همه سلول های یوکاریوت وجود دارند و با توجه به وجود فسفولیپدها در غشا سیتوپلاسمی یوکاریوت ها روشن است که قدرت تخریب غشا سیتوپلاسمی به وسیله این آنزیم ها می تواند نقش مهمی در بیماری زایی میکروارگانیسم ها داشته باشد. با توجه به موضوعات فوق، در این تحقیق کلونینگ و تعیین توالی ژن فسفولیپاز B3 در آسپرژیلوس فومیگاتوس انجام پذیرفت.
روش کاراین مطالعه توصیفی در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1387-1389 انجام شده است. DNA ژنومی قارچ های آسپرژیلوس فومیگاتوس، آ. نیجر، کاندیدا آلبیکانس، اورئوبازیدیوم پولولنس و فوزاریوم ونوناتوم استخراج و متعاقب تکثیر قطعه مورد نظر با PCR، محصو.ل PCR به حامل pGEMT-Easy vector پیوند زده شد و به سلول میزبان (E.coli Top 10 F'') ترانسفورم گردید.
نتایجمقایسه همسانی توالی نوکئوتیدی و اسید امینه ای سکوانس نوکلئوتیدی ژن plb3به دست آمده به طول bp 2028، همسانی بسیار بالایی با توالی نوکلئوتیدهای ژن های مشابه در سایر قارچ ها نشان می دهد.
نتیجه گیریآنالیز درخت فیلوژنیک ژن plb3نشان می دهد که این ژن با گروه بزرگی از ژن های مشابه در سایر میکروارگانیسم ها ارتباط دارد و مقایسه همسانی توالی این ژنبا ژن مشابه در قارچ های دیگر، نشان دهنده همسانی زیاد توالی این ژن با ژن های PLB در سایر قارچ ها است. مطالعات مربوط به تعیین توالی ژن هایی که عملکرد آنها در بیماریزایی میکروارگانیسم ها موثر می باشند، عمدتا به منظور استنباط اطلاعات برای ارائه شیوه مصونیت بخشی، تهیه واکسن، طراحی دارو، تهیه بلوکر برای خود ژن و یا محصول ژن و استفاده از آن ها به عنوان معرف آزمایشگاهی وجود عفونت انحام می گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p814890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!