تاثیر برخی از عوامل خطر مرتبط بر محدودیت رشد داخل رحمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
محدودیت رشد داخل رحمی IUGR (Intrauterine Growth Retardation) به صورت کمتربودن وزن تخمینی جنین از صدک دهم تعریف می شود کاهش مرگ ومیر و ناتوانی بستگی به پیشگیری از تولد نوزاد با وزن غیرطبیعی، تشخیص قبل از تولد و درمان زودهنگام عوامل مؤثر بر تغییر وزن دارد.
هدف
تعیین تاثیر برخی از عوامل مرتبط با IUGR در بیمارستان بقیه الله (عج) در سال های 87 تا88.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت طولی انجام شد. جامعه پژوهش زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان بقیه الله (عج) تهران در سال88-87 بودند که 504 زن باردار به صورت در دسترس بررسی شدند. در این مطالعه رابطه بین سن مادر و نیز افزایش وزن وی در دوران بارداری، (Body Mass Index) BMI مادر در ابتدای بارداری، سابقه بیماری های مزمن مادر، سن حاملگی، تحصیلات و شغل مادر، گروه خونی و RH مادر، رتبه حاملگی، فاصله زایمان و جنس نوزاد با IUGR ارزیابی شد. داده ها با آزمون کای دو و مدل رگرسیون لجستیک تجزیه وتحلیل شدند.
نتایج
3/60% مادران دارای BMIطبیعی، 2/29% BMI بالاتر از طبیعی و 5/10% BMI کمتر از طبیعی داشتند. 50% افزایش وزن طبیعی، 7/31% بیشتر ازطبیعی و 1/13% افزایش وزن کمتر از طبیعی داشتند. 1/15% مادران شاغل و 3/82% تحصیلات دیپلم یا بالاتر داشتند. 3/10% دچار نوعی بیماری مزمن بودند. بین میزان افزایش وزن مادر در طی بارداری، سابقه بیماری مزمن و شغل مادر و جنس نوزاد با IUGR اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (P<0.05).
نتیجه گیری
دراین تحقیق احتمال IUGR در زنان دارای BMI کمتر یا بیشتر از طبیعی، زایمان نوزاد دختر و زنان خانه دار بیشتر بود. همچنین بین IUGR و سابقه بیماری های مزمن مادر ارتباط مستقیم وجود داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p815268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!