مقایسه دو روش بیحسی بلاک عصب آلوئولار تحتانی و بیحسی انفیلتراسیون بر کنترل درد حین پالپوتومی مولرهای اول شیری فک پایین

پیام:
چکیده:
مقدمه
کنترل درد در تمامی رشته های دندان پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است. معمولا تزریق بیحسی در کودکان مشکلترین مرحله درمان است. شایع ترین روش ایجاد بیحسی در فک پایین، بلاک عصب آلوئولار تحتانی است. از آنجا که تزریق بلاک در کودکان بیحسی طولانی مدت ایجاد می کند و ممکن است زمینه ساز وارد شدن آسیب های تروماتیک به بافت های نرم شود، ضرورت یک تزریق جایگزین احساس می شود. در این پژوهش سعی بر مقایسه دو روش بلاک و انفیلتراسیون در پالپوتومی اولین مولر شیری فک پایین از نظر کنترل درد شده است.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی- بالینی،40 کودک 8-5 ساله که دارای معیارهای لازم برای پالپوتومی اولین مولر شیری فک پایین به صورت دو طرفه بودند انتخاب شدند. پژوهش بر اساس طرح متقاطع (کراس اور) اجرا شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه 1 و 2 تقسیم شدند. در اولین جلسه ملاقات، برای کلیه بیماران گروه 1 تزریق انفیلتراسیون بر روی اولین مولر سمت راست انجام گرفت و در جلسه بعدی معالجه، روش بلاک در سمت مقابل انجام گرفت. برای کلیه بیماران گروه دوم در اولین ملاقات تزریق بلاک بر روی اولین مولر سمت چپ انجام گرفت و در جلسه بعدی معالجه، تکنیک انفیلتراسیون در سمت مقابل انجام شد. در این پژوهش میزان درد بیمار حین تزریق و ورود به پالپ توسط یک نفر ثبت کننده بر مبنای مقیاس (Sound- Eye- Motor) SEM ثبت شد. داده ها توسط آزمون های Wilcoxon signed rank و Man whitney Uدر سطح اطمینان 05/0 p value <مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
کودکان در هنگام تزریق با کاربرد روش انفیلتراسیون به طرز معنی داری درد کمتری نسبت به تزریق بلاک نشان دادند، که نشان دهنده تحمل بهتر کودک حین تزریق انفیلتراسیون بود (001/0 >p value). در مورد درد پالپی، تفاوت معنی داری بین دو تکنیک مشاهده نشد (157/0p value =).
نتیجه گیری
به نظر می رسد روش انفیلتراسیون روش مناسب تری نسبت به تزریق بلاک حین پالپوتومی اولین مولر شیری فک پایین باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p815484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!