بررسی اثر بازدارندگی نانوذرات نقره کلوییدی بر سه سویه باکتریایی و سلول های ماکروفاژ در کشت 24 ساعته

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

نانوذرات نقره، به عنوان نسل جدید مواد ضدمیکروبی، کاربردهای فراوانی دارند. سه باکتری Escherichia coli، Staphylococcus aureus، Pseudomonas aeruginosa از مهم ترین باکتری هایی هستند که می توان آن ها را با مواد ضدعفونی کننده ساخته شده از نانوذرات نقره از بین برد. از طرف دیگر، مهم ترین عامل به دام اندازی نانوذرات در مبادی ورودی بدن انسان، ماکروفاژها هستند که سرنوشت نانوذرات در بدن، به فعالیت آن-ها بستگی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر ضد باکتریایی نانوذرات نقره کلوییدی بر سه باکتری مختلف و همزمان بررسی اثر آن بر سلول های ماکروفاژ در کشت 24 ساعته است.

مواد و روش ها

برای تعیین غلظت موثر ضدباکتریایی نانوذرات نقره، این ماده برای سه باکتری مذکور از روش سنجش MIC و برای تعیین غلظت ایمن نانوذرات برای ماکروفاژها، از سنجش فعالیت حیاتی ماکروفاژها به روش MTT استفاده شد.

نتایج

MIC محلول نانونقره برای Escherichia coli ATCC/25922، برابر با ppm56/1، Staphylococcus aureus ATTC/25923، برابر با ppm56/1 و Pseudomonas aeruginosa PAO1 برابر با ppm125/3 تعیین شد که این MIC برابر با MBC محلول نانونقره است. حداکثر غلظتی از نانوذرات نقره کلویید که باعث مرگ کامل ماکروفاژ ها پس از 24 ساعت نشده است، برابر با ppm 2 و حداکثر غلظت غیرسمی نانوذرات در مقایسه با گروه کنترل برابر با ppm 5/0 اندازه گیری شد.

نتیجه گیری

استفاده از غلظت بیش از ppm 2، برای ماکروفاژها کاملا سمی است و باعث مرگ آن ها می شود و به کارگیری غلظت کمتر از 5/0 که برای ماکروفاژهای دارای سمیت نیست، اثر ضدباکتریایی موثری ندارد، بنابراین به نظرمی رسد، باید در استفاده از این مواد ضدعفونی-کننده احتیاط لازم صورت پذیرد. انجام مطالعات بیشتر in vivo در این زمینه ضروری به-نظرمی رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p820883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!