اثرات جنیستئین خوراکی استخراج شده از سویا در پیشگیری از مدل حیوانی M S

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری اسکلروز منتشر(MS) شایعترین بیماری مزمن دمیلینه کننده دستگاه عصبی مرکزی است که با کاهش برگشت ناپذیر توان عملکردی همراه است. تا کنون دارویی کاملا اثربخش برای این بیماری عرضه نگردیده است و روش های درمانی حاضر پر هزینه، دارای عوارض جانبی و نیازمند تزریق های متعدد هستند. مشکلات موجود در درمان بیماری MS، اهمیت پیشگیری از بیماری را بیشتر کرده است. جنیستئین یکی از ترکیبات سویا است دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و نروپروتکتیو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثر احتمالی جنیستئین در پیشگیری از بیماری MS طرح ریزی گردید.

روش بررسی

در این بررسی از انسفالومیلیت آلرژیک آزمایشی (EAE) در موشهای C57BL /6 استفاده شد. عوارض پاتولوژیک این بیماری اتوایمیون مشابه MS است و به عنوان مدل حیوانی MS استفاده می شود. برای انجام این بررسی موشها در گروه های 6 تایی قرار گرفتند. به یک گروه از موشهای تحت بررسی از 21 روز قبل از ایجاد بیماری تا 21 روز پس از آن 20 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن جنیستئین به صورت خوراکی داده شد. از DMSO به عنوان حلال جنیستئین استفاده شد و به یک گروه از موشها به عنوان گروه کنترل بیمار از 21 روز قبل تا 21 روز بعد از ایجاد EAE، DMSO داده شد. در گروه سوم بیماری ایجاد نگردید. در طول دوره بررسی شدت علائم بالینی در دو گروه ثبت گردید. در پایان بررسی های هیستولوژی (التهاب و دمیلیناسیون) و ایمونولوژی (میزان IFN -γ، TNF-α، IL -10 و IL-12 در مغز و طهال) انجام شد

یافته ها

دریافت خوراکی جنیستئین با کاهش معنی دار شدت و مدت بیماری همراه بود. همچنین به طور معنی دار بروز بیماری را به تعویق انداخت. اثر جنیستئین در کاهش شدت بیماری با بررسی های هیستولوژی (التهاب و دملیناسیون در برشهای مغز و نخاع) نیز تایید شد. بررسی وضعیت سایتوکین ها نشان داد جنیستئین اثر خود را با کاهش سیستمیک (بررسی طحال) و انسفالوژنیک سیتوکین های پیش التهابی (IFN -γ، TNF-α و IL-12) و افزایش سیتوکین های ضد التهابی (IL -10) اعمال می کند.

نتیجه گیری

نتایج این بررسی نشان داد، جنیستئین با دارا بودن خواص ضد التهابی می تواند به پیشگیری از بیماری MS کمک کند

زبان:
فارسی
در صفحه:
505
لینک کوتاه:
magiran.com/p855075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!