ارزیابی کمی و بهینه سازی تشخیص DNÂ آسپرژیلوس فومیگاتوس در نمونه خون با استفاده از تکنیک Real time PÇR

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آسپرژیلوزیس مهاجم عفونت فرصت طلب جدی ناشی از گونه های مختلف قارچ آسپرژیلوس است که اغلب در افراد دارای نقص سیستم ایمنی رخ می دهد. اساسا، تشخیص سریع و زودرس آن، از پیشرفت این عفونت قارچی جلوگیری بعمل می آورد. هدف از این مطالعه تعیین کمی و بهینه سازی DNÂ آسپرژیلوس فومیگاتوس در خون با استفاده از تکنیک Real time PÇR بود.
مواد و روش ها
پنج میلی لیتر خون داوطلب سالم را با رقت های مختلفی از کونیدی های آسپرژیلوس فومیگاتوس (106تا 101) آلوده شد. استخراج DNÂ از خون با استفاده از گلوله شیشه ای و کیت QÏÂmp DNÂ Blood Mini Kit انجام شد. پرایمر و پروب های هیبریدیزاسیون برای تکثیر سکانس های اختصاصی گونه متعلق به ژن 18S rRNÂ آسپرژیلوس فومیگاتوس طراحی و با استفاده از روشReal time و تکنیک FRËT مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
تمامی واکنش های PÇR با DNÂ دیگر گونه های قارچی منفی بودند که نشان دهنده اختصاصیت 100 درصد این روش بود. آنالیز دمای ذوب آسپرژیلوس فومیگاتوس تنها در یک نقطه حداکثر سیگنال دمایی را با پروب در دمای oÇ 16/69 نشان دادکه به تشخیص آسپرژیلوس فومیگاتوس کمک می کند. حداقل مقدار DNÂ fg) 100) ÇFÜ 101 معادل 10 کونیدی یا سلول در هر واکنش PÇR مشخص گردید که نشان دهنده حساسیت بالای این روش می باشد.
استنتاج
روش Real time PÇR با بکارگیری پروب های هیبریدیزاسیون دارای اختصاصیت و حساسیت بالا برای اندازه گیری بار قارچی جهت تشخیص زودرس و مانیتورینگ درمان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p856092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!