میزان رضایت مراجعه کنندگان، از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اهمیت دادن به دیدگاه های استفاده کنندگان، رکن مهم یک سیستم اطلاع رسانی موفق است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت مراجعه کنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 400 نفر از دانشجویان از طریق نمونه گیری منظم و سایر اعضای کتابخانه به صورت سرشماری، مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف مطالعه، تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از افراد صاحب نظر تایید گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از 696 نفر افراد مورد مطالعه، 53% دانشجو، 27% کارمند، 16% عضو هیات علمی و 4% اعضای آزاد کتابخانه بودند. میزان رضایت اعضا از کارگاه های آموزشی 6//88%، نحوه برخورد کارکنان 2/85%، خدمات امانت منابع 8/84%، امکانات فیزیکی و رفاهی 2/82%، اطلاع رسانی 5/65%، کیفیت منابع 7/54%، کمیت منابع 4/53% و مرجع و نشریات6/51% به دست آمد. اعضاب هیات علمی، در بخش امانت منابع، مرجع و نشریات، امکانات فیزیکی و رفاهی، کارگاه های آموزشی و نحوه برخورد کارکنان بالاترین میانگین نمره رضایت را داشتند. 7/76% اعضا، ساعت کار کتابخانه را مناسب و تا حدودی مناسب ارزیابی کردند. رضایت دانشجویان نسبت به سایر اعضا در بیشتر زمینه ها به طور معنی داری کمتر بود (01/0 >p).
نتیجه گیری
متوسط میزان رضایت اعضای کنابخانه مرکزی دانشگاه در بیشتر زمینه ها، زیاد بود. برای ارتقای مستمر کمیت و کیفیت خدمات کتابخانه، پیشنهاد می شود ساعت کار کتابخانه، مدت و تعداد مدارک قابل امانت، تعداد رایانه ها و مدت زمان استفاده از اینترنت افزایش داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
316
لینک کوتاه:
magiran.com/p859126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!