بررسی اثر 17 α-هیدروکسی پروژسترون کاپروات در پیشگیری از زایمان زودرس

پیام:
چکیده:
مقدمه

زایمان زوردس به تولد قبل از هفته 37 حاملگی اطلاق می شود که عامل دوسوم موارد مرگ ومیر پره ناتال و یکی از مشکلات علم مامایی است و یکی از عوامل موثر بر آن را عوامل هورمونی می دانند. پروژسترون یکی از هورمورن های مترشحه از جفت و موثر در حفظ حاملگی است. هدف از این تحقیق بررسی اثر 17 α-هیدروکسی پروژسترون کاپروات در پیشگیری از زایمان زودرس یود.

روش کار

این کارآزمایی بالینی مداخله ای روی 100 خانم باردار با سابقه زایمان زودرس مراجعه کننده به کلینیک مامایی بیمارستان قائم(عج) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سال های 1386 تا 1387 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و در گروه مورد آمپول 250 میلی گرمی 17 α-هیدروکسی پروژسترون کاپروات از هفته 16 تا 37 بارداری به صورت هفتگی تزریق عضلانی شد و در گروه کنترل مراقبت پره ناتال به طور معمول انجام شد. سپس نتایج حاملگی اخیر در دو گروه مقایسه شد. داده ها به کمک آزمون tمستقل و مجذورکای با نرم افزارSPSS (نسخه 11) تحلیل شد.

یافته ها

میانگین سن حاملگی اخیر در گروه دریافت کننده پروژسترون 36 هفته و در گروه کنترل 32 هفته بود. وزن نوزاد به دنیا آمده در گروه کنترل 2299 گرم و در گروه دریافت کننده پروژسترون 2695 گرم بود که از نظر سن حاملگی و وزن زمان تولد بین دو گروه اختلاف معنی دار وجود داشت (05/0p<).

نتیجه گیری

تزریق هفتگی آمپول 17 α-هیدروکسی پروژسترون کاپروات به خانم های باردار دارای سابقه زایمان زودرس باعث کاهش میزان زایمان زودرس و بهبود وزن هنگام تولد می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p863019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!